elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Development and Integration of Active Load Control Functions for a High Aspect Ratio Transport Aircraft Simulation

Langen, Stefan Jonas und Schreppel, Christina und Stalla, Felix und Kier, Thiemo und Süelözgen, Özge und Looye, Gertjan und Wilke, Hannes (2025) Development and Integration of Active Load Control Functions for a High Aspect Ratio Transport Aircraft Simulation. AIAA SciTech 2025 Forum, 2025-01-06 - 2025-01-10, Orlando, USA. doi: 10.2514/6.2025-1855.

[img] PDF
11MB

Kurzfassung

The recent efforts to design more environmentally friendly and thus fuel-efficient aircraft have led to wing designs with very high aspect ratios. These designs feature more flexible wings with impacts on safety critical aspects such as reduced flutter speed and higher sensitivity to gusts. To tackle these challenges passive and active functions need to be developed to reduce gust sensitivity and increase flutter speed. This in turn poses new performance requirements on control surface actuators. In the frame of the project wing integrated systems demonstration on mechatronic rig (WISDOM) a hardware in the loop demonstrator is constructed on which newly developed electro mechanical actuator (EMA) will be tested in combination with a simulated aircraft. This aircraft model includes flight dynamics, structural dynamics, and all relevant systems that are not present as hardware. In addition, all relevant control law functions are to be implemented on a separate flight control computer (FCC). This paper describes the development of the integrated real-time capable aircraft model, as well as the flight control function for active alleviation of gust loads. This controller is based on mu-synthesis and is designed to integrate well with primary control functions. To show the successful integration of the primary and secondary control functions nonlinear simulations are presented.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/212077/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Development and Integration of Active Load Control Functions for a High Aspect Ratio Transport Aircraft Simulation
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Langen, Stefan JonasStefan.Langen (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schreppel, ChristinaChristina.Schreppel (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Stalla, Felixfelix.stalla (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0008-9930-7956NICHT SPEZIFIZIERT
Kier, ThiemoThiemo.Kier (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6210-6295NICHT SPEZIFIZIERT
Süelözgen, Özgeoezge.Sueeloezgen (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Looye, GertjanGertjan.Looye (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wilke, Hannesh.wilke (at) tu-berlin.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:9 Januar 2025
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2025-1855
Status:veröffentlicht
Stichwörter:gust load alleviation, mu-synthesis, software in the loop
Veranstaltungstitel:AIAA SciTech 2025 Forum
Veranstaltungsort:Orlando, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:6 Januar 2025
Veranstaltungsende:10 Januar 2025
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Komponenten und Systeme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CS - Komponenten und Systeme
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugsysteme
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Regelung aeroelastischer Systeme
Hinterlegt von: Langen, Stefan Jonas
Hinterlegt am:23 Jan 2025 16:04
Letzte Änderung:23 Jan 2025 16:04

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.