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Wind Tunnel Assessment of a Robust Gust Load Alleviation Controller Designed Using µ-Synthesis

Stalla, Felix und Looye, Gertjan und Kier, Thiemo und Michel, Kolja und Schmidt, Thomas G. und Hanke, Charlotte und Kirmse, Tania und Pusch, Manuel (2025) Wind Tunnel Assessment of a Robust Gust Load Alleviation Controller Designed Using µ-Synthesis. AIAA SciTech 2025 Forum, 2025-01-06 - 2025-01-10, Orlando, USA. doi: 10.2514/6.2025-0904.

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3MB

Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/10.2514/6.2025-0904

Kurzfassung

Gust and turbulence loads are a sizing case in the structural design of a transport aircraft, particularly for those with high aspect ratio wings. Active control technologies can help reduce these loads, leading to a lighter aircraft design, which in turn reduces fuel consumption and emissions. Robust control is a well-suited method to develop controllers for the multi-variable aeroservoelastic system, with µ-synthesis providing explicit treatment of system uncertainties to guarantee robust performance and stability. However, applying µ-synthesis presents the challenge of translating the desired control objectives into the synthesis framework that includes a generalized plant and weighting functions. This paper addresses this challenge in the context of designing a gust load alleviation controller, which is intended for experimental testing in a wind tunnel. The goal is to demonstrate the practical applicability of the µ-synthesis method and to develop a guideline for controller design. Competing control objectives, such as performance, control effort, and robustness, will be explicitly addressed and balanced within the design process. The benefits of µ-synthesis for controller design in multi-variable systems are explored by comparing three different controllers, each utilizing different subsets of sensors and actuators. The developed controllers are experimentally validated by wind tunnel testing.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/212068/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Wind Tunnel Assessment of a Robust Gust Load Alleviation Controller Designed Using µ-Synthesis
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Stalla, Felixfelix.stalla (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0008-9930-7956NICHT SPEZIFIZIERT
Looye, GertjanGertjan.Looye (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kier, ThiemoThiemo.Kier (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6210-6295NICHT SPEZIFIZIERT
Michel, KoljaKolja.Michel (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0002-5587-1949NICHT SPEZIFIZIERT
Schmidt, Thomas G.TG.Schmidt (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2398-9205NICHT SPEZIFIZIERT
Hanke, Charlottecharlotte.hanke (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0007-7182-6247NICHT SPEZIFIZIERT
Kirmse, Taniatania.kirmse (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6027-8539NICHT SPEZIFIZIERT
Pusch, Manuelmanuel.pusch (at) hm.eduNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:3 Januar 2025
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2025-0904
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Robust Control, Gust Load Alleviation, Aeroservoelasticity, H-infinity control, µ-synthesis, Flexible Wing
Veranstaltungstitel:AIAA SciTech 2025 Forum
Veranstaltungsort:Orlando, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:6 Januar 2025
Veranstaltungsende:10 Januar 2025
Veranstalter :American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugtechnologien und Integration, L - Flugzeugsysteme, L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Göttingen , Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Regelung aeroelastischer Systeme
Institut für Aeroelastik > Aeroelastische Experimente
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren, GO
Hinterlegt von: Stalla, Julius Felix
Hinterlegt am:23 Jan 2025 16:00
Letzte Änderung:23 Jan 2025 16:00

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