elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Simulation Framework for Remaining Useful Life Prediction on Ball Bearings in Electromechanical Flight Control Actuators

Bartscht, Lukas und Bodenröder, Lauri Jan Henrik und Windelberg, Jens (2024) Simulation Framework for Remaining Useful Life Prediction on Ball Bearings in Electromechanical Flight Control Actuators. In: DLRK 2024. Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress, 2024-09-30 - 2024-10-02, Hamburg, Deutschland. doi: 10.25967/630350.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://publikationen.dglr.de/?tx_dglrpublications_pi1%5bdocument_id%5d=630350

Kurzfassung

Deep learning-based approaches have shown promising results for remaining useful life (RUL) prediction for components such as ball bearings of electro-mechanical flight control actuators (EMA). In order to use those approaches, it can be challenging to generate the required amount of high-quality labeled vibration data under variable operating conditions. A way to cover this demand is the use of simulation data. This paper proposes a simulation framework for RUL prediction on ball bearings of an EMA, defining interfaces and dependencies between all data stages forming a requirement basis for the simulation model. The load and movement of the bearing is derived from the operating conditions and applied in the test rig operation as well as in the simulation model. The test rig data provides a database for generating the simulation model. At the same time, the deep learning-based RUL prediction yields requirements for the simulation data. Predicting the degradation trend requires data samples that include vibration data, health indicator labels and an uncertainty quantification. The presented approach accounts for simulation data requirements from the perspective of both the operating case and the RUL prediction. The developed framework is applied to the short stroke movements of an EMA during the cruise flight phase and can subsequently be used as a basis for the development of simulation models.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/212042/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Simulation Framework for Remaining Useful Life Prediction on Ball Bearings in Electromechanical Flight Control Actuators
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Bartscht, Lukaslukas.bartscht (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bodenröder, Lauri Jan Henriklauri.bodenroeder (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Windelberg, JensJens.Windelberg (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-9249-2967NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2024
Erschienen in:DLRK 2024
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.25967/630350
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Electromechanical Flight Control Actuator; Ball Bearing; Condition Monitoring; Remaining Useful Lufe Prediction; Simulation Framework
Veranstaltungstitel:Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress
Veranstaltungsort:Hamburg, Deutschland
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:30 September 2024
Veranstaltungsende:2 Oktober 2024
Veranstalter :Deutsche Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt - Lilienthal-Oberth e.V.
HGF - Forschungsbereich:keine Zuordnung
HGF - Programm:keine Zuordnung
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Digitalisierung
DLR - Forschungsgebiet:D KIZ - Künstliche Intelligenz
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):D - CausalAnomalies
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik
Institut für Flugsystemtechnik > Sichere Systeme und System Engineering
Hinterlegt von: Bartscht, Lukas
Hinterlegt am:24 Jan 2025 14:14
Letzte Änderung:24 Jan 2025 14:14

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.