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Design and Experimental Validation of Gust Load Alleviation Based on H2-Optimal Blending of Inputs and Outputs

Micheli, Boris und Tang, Martin und Stalla, Felix und Hanke, Charlotte und Schmidt, Thomas G. und Mai, Holger und Krüger, Wolf R. (2025) Design and Experimental Validation of Gust Load Alleviation Based on H2-Optimal Blending of Inputs and Outputs. AIAA SciTech 2025 Forum, 2025-01-06 - 2025-01-10, Orlando, USA.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
7MB

Kurzfassung

The next generation of commercial aircraft might feature high-aspect-ratio wing configurations to enhance efficiency and reduce emissions. However, these wings are more susceptible to increased gust and maneuver loads, which can result in higher overall airframe weight. Active control technologies have the potential to mitigate these issues or even achieve weight savings. Experimental studies are indispensable to further understand and refine these load alleviation techniques. This paper outlines the synthesis and the experimental verification of one gust load alleviation controller developed as part of the DLR oLAF project (optimal Load-Adaptive Aircraft). The oLAF demonstrator is a wind tunnel model with a flexible, swept wing equipped with multiple trailing-edge flaps and acceleration sensors, representative of a long-range transport aircraft configuration. The controller design employs H2-optimal blending of control inputs and measurement outputs, enabling the isolation of target mode(s) and individual mode control through a single-input-single-output controller. This approach prioritizes simplicity and facilitates effective scheduling of the single-input-single-output controller to cope with varying operating conditions. Wind tunnel tests show a maximum reduction of 61% in the incremental wing root bending moment when the demonstrator is subjected to continuous gusts.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/211904/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Design and Experimental Validation of Gust Load Alleviation Based on H2-Optimal Blending of Inputs and Outputs
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Micheli, BorisBoris.Micheli (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0009-1144-5885NICHT SPEZIFIZIERT
Tang, MartinMartin.Tang (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Stalla, Felixfelix.stalla (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0008-9930-7956NICHT SPEZIFIZIERT
Hanke, Charlottecharlotte.hanke (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0007-7182-6247NICHT SPEZIFIZIERT
Schmidt, Thomas G.TG.Schmidt (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2398-9205NICHT SPEZIFIZIERT
Mai, Holgerholger.mai (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krüger, Wolf R.Wolf.Krueger (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7949-1169NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:6 Januar 2025
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aeroservoelasticity, Gust Load Alleviation, System Dynamics, Mode Blending Control
Veranstaltungstitel:AIAA SciTech 2025 Forum
Veranstaltungsort:Orlando, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:6 Januar 2025
Veranstaltungsende:10 Januar 2025
Veranstalter :American Institute of Aeronautics and Astronautics
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Komponenten und Systeme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CS - Komponenten und Systeme
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugsysteme
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Aeroelastische Simulation
Institut für Aeroelastik > Strukturdynamik und Systemidentifikation
Institut für Aeroelastik > Regelung aeroelastischer Systeme
Institut für Aeroelastik > Aeroelastische Experimente
Institut für Aeroelastik > Lastanalyse und Entwurf
Hinterlegt von: Micheli, Boris
Hinterlegt am:23 Jan 2025 15:55
Letzte Änderung:23 Jan 2025 15:55

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