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FLOW SEPARATION CONTROL BY A CONCAVE BUMP

Lunte, Jens und Schülein, Erich (2025) FLOW SEPARATION CONTROL BY A CONCAVE BUMP. In: 11th European Conference for AeroSpace Sciences EUCASS 2025. 11th European Conference for AeroSpace Sciences (EUCASS) 2025, 2025-06-30 - 2025-07-04, Rom, Italien.

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Offizielle URL: https://eucass2025.eu/

Kurzfassung

The concave bump concept is a passive flow control element to optimize impinging shock-wave/boundarylayer interactions (SWBLI) to a separation free interaction. The concept has been validated experimentally using two canonical wind tunnel models: a two-dimensional (2D) planar model and a 2D axisymmetric model. These models were tested at two Mach numbers and for various shock impingement locations. At the design point the shadowgrams of the flow demonstrated that the bump could suppress the flow separation and the experimental wall pressure distribution matches the theoretically expected shape. Accompanying computational fluid dynamics (CFD) simulations using the DLR TAU code could be validated by the experimental data and attest an improved total pressure recovery. The concept is also applied to a more realistic inlet configuration, a truncated 2D Prandtl-Meyer inlet, where it enables larger total contraction ratios and higher maximum combustion chamber pressures, leading to an increased overall efficiency of the inlet. The findings of this study demonstrate the potential of the concave bump concept for improving the performance of supersonic inlets.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/211902/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:FLOW SEPARATION CONTROL BY A CONCAVE BUMP
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Lunte, Jensjens.lunte (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0755-0166NICHT SPEZIFIZIERT
Schülein, ErichErich.Schuelein (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1125-8504NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2025
Erschienen in:11th European Conference for AeroSpace Sciences EUCASS 2025
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTCEASNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Status:veröffentlicht
Stichwörter:flow separation control, concave bump, inlet
Veranstaltungstitel:11th European Conference for AeroSpace Sciences (EUCASS) 2025
Veranstaltungsort:Rom, Italien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:30 Juni 2025
Veranstaltungsende:4 Juli 2025
Veranstalter :EUCASS - CEAS
HGF - Forschungsbereich:keine Zuordnung
HGF - Programm:keine Zuordnung
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L DT - Verteidigungstechnologie
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L -  Wirkung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen, GO
Hinterlegt von: Lunte, Jens
Hinterlegt am:09 Jul 2025 17:35
Letzte Änderung:11 Jul 2025 10:53

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