elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Design-Method of a High Power Eddy Current Brake as a Retarder for Electric Trucks

Holtmann, Christoph und Köhler, Christoph und Weber, Christian und Möckel, Andreas (2024) Design-Method of a High Power Eddy Current Brake as a Retarder for Electric Trucks. IEEE. 2024 IEEE International Conference on Electrical Systems for Aircraft, Railway, Ship Propulsion and Road Vehicles & International Transportation Electrification Conference (ESARS-ITEC), 2024-11-26 - 2024-11-29, Neapel, Italien. doi: 10.1109/ESARS-ITEC60450.2024.10819832. ISBN 979-8-3503-7391-2. ISSN 979-8-3503-7390-5.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
511kB

Offizielle URL: https://ieeexplore.ieee.org/document/10819832

Kurzfassung

This paper explores a novel approach to braking in electric vehicles by integrating an eddy current brake (ECB) with an anisotropic material structure into the electric drive system as a retarder. Traditional regenerative braking methods, while effective, often require the battery to be undercharged to reserve capacity for braking energy, or the addition of a braking resistor, which increases system weight. The proposed ECB method offers a promising alternative by potentially reducing mechanical brake size, eliminating the need for a brake resistor, and allowing the battery to maintain a higher state of charge. It utilizes an anisotropic material structure within the ECB to enhance power density and improve heat distribution, thereby overcoming the typical limitations of lower power density in standard ECBs. This approach also aligns with the UN-ECE-13 directive for continuous braking function by effectively managing the braking energy without the typical drawbacks. The analysis includes optimization algorithms to determine the optimal size of the ECB under emergency braking conditions and continuous downhill scenarios, ensuring compliance with safety standards while enhancing vehicle efficiency and performance.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/211810/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Poster)
Titel:Design-Method of a High Power Eddy Current Brake as a Retarder for Electric Trucks
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Holtmann, ChristophChristoph.Holtmann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1703-7964NICHT SPEZIFIZIERT
Köhler, ChristophChristoph.Koehler (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-8732-1127NICHT SPEZIFIZIERT
Weber, ChristianCh.Weber (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6709-5433NICHT SPEZIFIZIERT
Möckel, Andreasandreas.moeckel (at) tu-ilmenau.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:29 November 2024
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1109/ESARS-ITEC60450.2024.10819832
Verlag:IEEE
ISSN:979-8-3503-7390-5
ISBN:979-8-3503-7391-2
Status:veröffentlicht
Stichwörter:eddy current brake, retarder, trucks, optimization
Veranstaltungstitel:2024 IEEE International Conference on Electrical Systems for Aircraft, Railway, Ship Propulsion and Road Vehicles & International Transportation Electrification Conference (ESARS-ITEC)
Veranstaltungsort:Neapel, Italien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:26 November 2024
Veranstaltungsende:29 November 2024
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Straßenverkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V ST Straßenverkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - FFAE - Fahrzeugkonzepte, Fahrzeugstruktur, Antriebsstrang und Energiemanagement
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Fahrzeugkonzepte
Hinterlegt von: Holtmann, Christoph
Hinterlegt am:16 Jan 2025 13:45
Letzte Änderung:16 Jan 2025 13:45

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.