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Fokker-Planck Simulations of the SHEFEX~II Vehicle

Ertl, Moritz und Basov, Leo und Franze, Marius (2025) Fokker-Planck Simulations of the SHEFEX~II Vehicle. In: Proceedings of the 35th International Symposium on Shock Waves ISSW35 2025, Seiten 1-10. Springer Equin OCS. 35th International Symposium on Shock Waves ISSW35 2025, 2025-07-05 - 2025-07-14, Brisbane, Australien.

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Offizielle URL: https://mechmining.uq.edu.au/issw35

Kurzfassung

The numerical prediction of aerodynamic and aerothermal loads is an essential part in the design and the optimisation of modern launch and re-entry vehicles. One of the goals of DLR is to be capable to predict the aerodynamic and aerothermal loads for the entire trajectory of these vehicles with high-fidelity simulation tools. The DLR in-house CFD solver TAU already provides very good capabilities for the prediction in the continuum region of flows. To extend our capabilities to the rarefied and transition regions we have started development on the kinetic Fokker-Planck (FP) method. We will do full 3D simulations of the SHEFEX II vehicle during decent at select trajectory points for altitudes between 70 km and 110 km with both FP and CFD. The mach number ranges from 9.2 to 9.5. We analyse and compare the flow fields of the simulations. We calculate the aerodynamic coefficients and the surface heat fluxes and compare them to the measured data from the flight experiment. We investigate the differences and provide a first estimate for the applicability and accuracy of our simulation methods in this flow regime.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/211780/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Fokker-Planck Simulations of the SHEFEX~II Vehicle
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Ertl, MoritzMoritz.Ertl (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1900-5122NICHT SPEZIFIZIERT
Basov, Leoleo.basov (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4133-7876NICHT SPEZIFIZIERT
Franze, MariusMarius.Franze (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7706-098XNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juli 2025
Erschienen in:Proceedings of the 35th International Symposium on Shock Waves ISSW35 2025
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 1-10
Verlag:Springer Equin OCS
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Fokker-Planck, CFD, Shefex 2, flight experiment, rarefied flow, supersonic flow
Veranstaltungstitel:35th International Symposium on Shock Waves ISSW35 2025
Veranstaltungsort:Brisbane, Australien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:5 Juli 2025
Veranstaltungsende:14 Juli 2025
Veranstalter :The University of Queensland, School of Mechanical & Mining Engineering
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Raumtransport
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R RP - Raumtransport
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Wiederverwendbare Raumfahrtsysteme und Antriebstechnologie
Standort: Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Raumfahrzeuge, GO
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Raumfahrzeuge, BS
Hinterlegt von: Ertl, Moritz
Hinterlegt am:16 Okt 2025 16:01
Letzte Änderung:16 Okt 2025 16:01

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