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Numerical Prediction of Fatigue Crack Initiation Locations in Offshore Tubular T-Joints using Actual and Idealized Weld Geometries

Küster, Sascha Maurice und Braun, Moritz (2024) Numerical Prediction of Fatigue Crack Initiation Locations in Offshore Tubular T-Joints using Actual and Idealized Weld Geometries. 77th IIW Annual Assembly and International Conference on Welding and Joining, 2024-07-07 - 2024-07-12, Rhodes, Greece.

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Kurzfassung

The rising demand for offshore wind power necessitates more precise fatigue strength predictions for welded joints. A key challenge is accurately predicting crack initiation locations, influenced by specific weld geometry. This paper investigates the variation in fatigue crack initiation locations of manually welded steel tubular T-joints during high-cycle fatigue experiments. The joints under investigation represent scaled-down versions of those in offshore support structures. We compare experimentally identified crack initiation locations via fractographic analysis with predictions from finite element analysis. Simplified weld geometries using the structural hot-spot stress approach prove unreliable. Integrating the 3D weld surface scans into simulations improves prediction accuracy considerably. Our findings highlight the importance of actual weld geometry in enhancing the reliability of fatigue strength predictions for tubular T-joints in offshore structures and serves as an early proof of concept for the showcased approach

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/211738/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Numerical Prediction of Fatigue Crack Initiation Locations in Offshore Tubular T-Joints using Actual and Idealized Weld Geometries
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Küster, Sascha MauriceHamburg University of Technology, Institute for Ship Structural Design and AnalysisNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Braun, Moritzmoritz.braun (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-9266-1698NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2024
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Tubular T-joint, offshore jacket, 3D surface scans, reverse engineering, finite element method, hot-spot stress method, effective notch stress method
Veranstaltungstitel:77th IIW Annual Assembly and International Conference on Welding and Joining
Veranstaltungsort:Rhodes, Greece
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:7 Juli 2024
Veranstaltungsende:12 Juli 2024
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V - keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - keine Zuordnung
Standort: Geesthacht
Institute & Einrichtungen:Institut für Maritime Energiesysteme
Hinterlegt von: Tanvir, Mahamudul Hasan
Hinterlegt am:10 Jan 2025 08:42
Letzte Änderung:10 Jan 2025 08:42

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