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Auswirkungen von Vogelschlag auf Luftfahrzeug-Strukturen am Beispiel von Triebwerken, Flügelvorderkanten und Hubschrauberverglasungen

Ritt, Stefan Andreas (2024) Auswirkungen von Vogelschlag auf Luftfahrzeug-Strukturen am Beispiel von Triebwerken, Flügelvorderkanten und Hubschrauberverglasungen. 22. Vogelschlagtagung ZGeoBw V (6) Biologie/Ökologie, 2024-04-15 - 2024-04-18, NATO Air Base Geilenkirchen, Germany.

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Kurzfassung

Along with other airworthiness requirements, bird strike safety has to be accomplished to reach certification of an aircraft. In doing so, it must be shown that a bird strike does not have any catastrophic impact on the operation of the aircraft. Catastrophic in that sense would be that a bird strike directly leads to an accident. During development and certification of aircraft and helicopters, the impact of bird strike is assessed to ensure safety for occupants. Based on incidents and accidents in aviation, the design requirements for aircraft have been continuously improved over the years as the effects of bird strikes on safety have become apparent. The direct and indirect effects are different for rotating structures such as the engine and for static structures such as the forward-facing components of an aircraft. In this presentation, the focus is therefore on the fan as a core component of a turbine jet engine, the leading edges of the wings and stabilisers, and the transparencies. Current research activities on these applications are discussed.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/211734/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Auswirkungen von Vogelschlag auf Luftfahrzeug-Strukturen am Beispiel von Triebwerken, Flügelvorderkanten und Hubschrauberverglasungen
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Ritt, Stefan Andreasstefan-andreas.ritt (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5330-509XNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:5 Juli 2024
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 21-22
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Safety, airworthiness, crashworthiness, aircraft, rotorcraft, engine, leading-edge. Windshields, transparencies, foreign object debris, bird strike, artificial bird, dummy bird, drone strike
Veranstaltungstitel:22. Vogelschlagtagung ZGeoBw V (6) Biologie/Ökologie
Veranstaltungsort:NATO Air Base Geilenkirchen, Germany
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:15 April 2024
Veranstaltungsende:18 April 2024
Veranstalter :Zentrum für Geoinformationswesen der Bundeswehr
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Komponenten und Systeme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CS - Komponenten und Systeme
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Strukturwerkstoffe und Bauweisen
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Bauweisen und Strukturtechnologie > Strukturelle Integrität
Hinterlegt von: Ritt, Stefan Andreas
Hinterlegt am:16 Jan 2025 16:17
Letzte Änderung:16 Jan 2025 16:17

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