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Low-Speed Testing of the 5.2% Semispan CRM-HL in the DNW-NWB Wind Tunnel

Pülm, Sven und Schmidt, Florian Nils und Rudnik, Ralf und Winski, Courtney S. (2024) Low-Speed Testing of the 5.2% Semispan CRM-HL in the DNW-NWB Wind Tunnel. In: AIAA Aviation Forum and ASCEND, 2024. AIAA Aviation Forum 2024, 2024-07-29 - 2024-08-02, Las Vegas, Nevada, USA. doi: 10.2514/6.2024-3516. ISBN 978-162410716-0.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
5MB

Kurzfassung

In this paper, the wind tunnel test of the 5.2% CRM-HL in the DNW-NWB low speed wind tunnel is described. The tunnel test campaign is settled in the DLR project ADaMant, in which it is of interest to generate qualitative data for CFD validation to improve the predictive accuracy, efficiency, and usability of physical modeling in CFD codes at the borders of the flight envelope. Different configurations of the CRM-HL were tested in a closed and in an open test section of the wind tunnel. Several measurement techniques were used to generate validation data including forces and moments, pressures, flow visualization with tufts and oil paint, and infrared thermography for boundary layer transition detection. The evaluation of the results focuses on these techniques in the closed test section. The test comprises Mach numbers from 0.15 to 0.23 and Reynolds numbers based on mean aerodynamic chord from 1.2x106 to 1.8x106. Some results are also compared to data from the NASA Langley Research Center 14-by-22-Foot subsonic wind tunnel to assess the repeatability of measurements of the same model in different wind tunnels.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/211076/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Low-Speed Testing of the 5.2% Semispan CRM-HL in the DNW-NWB Wind Tunnel
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Pülm, Svensven.puelm (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schmidt, Florian NilsF.Schmidt (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rudnik, RalfRalf.Rudnik (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Winski, Courtney S.NASA Langley Research CenterNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juli 2024
Erschienen in:AIAA Aviation Forum and ASCEND, 2024
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2024-3516
ISBN:978-162410716-0
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Common Research Model, High-Lift, CRM-HL, Hochauftrieb, Windkanal, low speed wind tunnel, testing, measurements, Messungen, Niedergeschwindigkeitskanal Braunschweig, NWB, DNW, ADaMant
Veranstaltungstitel:AIAA Aviation Forum 2024
Veranstaltungsort:Las Vegas, Nevada, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:29 Juli 2024
Veranstaltungsende:2 August 2024
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Pülm, Sven
Hinterlegt am:20 Dez 2024 10:04
Letzte Änderung:20 Dez 2024 10:04

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