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Effect of Leading-Edge Erosion on the Performance of Transonic Compressor Blades

Hergt, Alexander und Danninger, Tobias und Klinner, Joachim und Grund, Sebastian und Beversdorff, Manfred und Werner-Spatz, Christian (2024) Effect of Leading-Edge Erosion on the Performance of Transonic Compressor Blades. Journal of Propulsion and Power, 9 (1), Seiten 2-12. American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). doi: 10.3390/ijtpp9010001. ISSN 0748-4658.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
14MB

Offizielle URL: https://www.mdpi.com/journal/ijtpp

Kurzfassung

In this paper, an experimental and numerical investigation of the effect of leading-edge erosion in transonic blades was performed. The measurements were carried out on a linear blade cascade in the Transonic Cascade Wind Tunnel of DLR in Cologne at two operating points with an inflow Mach number of 1.05 and 1.12. The numerical simulations were performed by ANSYS Germany. The type and specifications of the erosion for the study were derived from real engine blades and applied to the leading edges of the experimental cascade blades using a waterjet process, as well as modeled in detail and meshed within the numerical setup. Numerical simulations and extensive wake measurements were carried out on the cascades to evaluate the aerodynamic performance. The increase in losses was quantified to be 4 percent, and a reduction in deflection and a rise in pressure were detected at both operating points.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/210679/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Effect of Leading-Edge Erosion on the Performance of Transonic Compressor Blades
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Hergt, AlexanderAlexander.Hergt (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0008-1643-7326173720463
Danninger, TobiasANSYS Germany GmbHNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Klinner, JoachimJoachim.Klinner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2709-9664173720464
Grund, Sebastiansebastian.grund (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Beversdorff, Manfredmanfred.beversdorff (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Werner-Spatz, ChristianDeutsche Lufthansa Technik AG, Hamburg, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:9 Januar 2024
Erschienen in:Journal of Propulsion and Power
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:9
DOI:10.3390/ijtpp9010001
Seitenbereich:Seiten 2-12
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
ISSN:0748-4658
Status:veröffentlicht
Stichwörter:eroded leading edge; transonic blading; performance; shock losses
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HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
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DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Fan- und Verdichter
Hinterlegt von: Hergt, Dr.-Ing. Alexander
Hinterlegt am:13 Dez 2024 17:21
Letzte Änderung:13 Dez 2024 17:21

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