elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Calibration of CFD Methods for drag prediction under unsteady on-flow in the DLR SWG Wind Tunnel

Weinman, Keith und Müller, Tobias Simon und Fey, Uwe und Ehrenfried, Klaus (2024) Calibration of CFD Methods for drag prediction under unsteady on-flow in the DLR SWG Wind Tunnel. In: 24. STAB-DGLR-Symposium 2024, Seiten 26-27. DLR. 24. STAB-DGLR-Symposium 2024, 2024-11-13 - 2024-11-14, Regensburg, Deutschland.

[img] PDF
238kB

Offizielle URL: https://www.dlr.de/de/as/aktuelles/veranstaltungen/stab/2024/stab-jahresbericht_2024.pdf

Kurzfassung

DLR NGT-Cargo [1] is a logistics concept using rail as the central mode of freight transport. The concept requires the development of competitive transport systems with respect to operational and associated ecological costs. Within this framework an accurate assessment of the aerodynamic drag under realistic vehicle operating conditions is essential. The air flow about a train is characterized by a large range of energetically significant flow scales which challenge accurate numerical simulation, however CFD methods for certification of trains are now accepted with some restrictions by the transport industry. For example, the EN 14067-6 [2] standard permits evaluation of aerodynamic forces by means of computational fluid dynamics (CFD) simulation for full-scale or reduced model geometries under constant cross-wind conditions. At the present time there are no acknowledged international standards concerned with CFD drag prediction under unsteady on-flow conditions for rail vehicles. It is therefore useful to develop sufficiently accurate CFD models to assist in the study of these flows, particularly with respect to operational cost and safety requirements.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/210669/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Calibration of CFD Methods for drag prediction under unsteady on-flow in the DLR SWG Wind Tunnel
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Weinman, KeithKeith.Weinman (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Müller, Tobias Simontobias.mueller (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fey, UweUwe.Fey (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ehrenfried, KlausKlaus.Ehrenfried (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:November 2024
Erschienen in:24. STAB-DGLR-Symposium 2024
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 26-27
Verlag:DLR
Name der Reihe:STAB-Jahresbericht 2024 - Proceedings of the 24th STAB-Symposium 2024 in Berlin
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Computational Fluid Dynamics, Drag-Force Prediction
Veranstaltungstitel:24. STAB-DGLR-Symposium 2024
Veranstaltungsort:Regensburg, Deutschland
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:13 November 2024
Veranstaltungsende:14 November 2024
Veranstalter :STAB/DGLR
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Straßenverkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V ST Straßenverkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - FFAE - Fahrzeugkonzepte, Fahrzeugstruktur, Antriebsstrang und Energiemanagement
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Bodengebundene Fahrzeuge
Hinterlegt von: Müller, Tobias Simon
Hinterlegt am:19 Dez 2024 12:45
Letzte Änderung:19 Dez 2024 12:45

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.