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DESIGN OF A HIGHLY EFFICIENT TRANSPORT NLF AIRCRAFT WITH A BACKWARD SWEPT WING AND A LONG SINGLE-AISLE FUSELAGE

Streit, Thomas und Ruberte Bailo, Javier und Büscher, Alexander und Seitz, Arne (2024) DESIGN OF A HIGHLY EFFICIENT TRANSPORT NLF AIRCRAFT WITH A BACKWARD SWEPT WING AND A LONG SINGLE-AISLE FUSELAGE. 34th Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences, ICAS 2024, 2024-09-09 - 2024-09-13, Florence, Italy. ISSN 2958-4647.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
4MB

Offizielle URL: https://www.icas.org/icas_archive/icas2024/data/preview/icas2024_0102.htm

Kurzfassung

This paper presents results of the numerical aerodynamic design and analysis of a highly efficient passenger aircraft with a backward swept wing (BSW) and a long single-aisle fuselage. Large efficiency is obtained with large aspect ratio wings and using natural laminar flow (NLF) shape designs. Several wing planforms are considered. Design cruise Mach number is increased by considering planforms with increasing wing leading- edge (LE) sweep. For each planform case with a fixed (LE) sweep a detailed NLF wing design was performed for the corresponding cruise design Mach number. With increasing LE sweep, it becomes more difficult to achieve NLF in the inner wing due to crossflow instability. Here, a natural laminar flow (NLF) design was still possible for the largest investigated LE sweep case by using a crossflow attenuated NLF (CATNLF) section design strategy. For the final high swept planform also off-design flow conditions were considered in order to improve the performance for these conditions. A final designed shape was achieved. It provided the flight shape (twist) and jig shape (bending) for a test in the European Transonic Wind Tunnel (ETW). First results of the final wind tunnel geometry are presented.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/210509/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:DESIGN OF A HIGHLY EFFICIENT TRANSPORT NLF AIRCRAFT WITH A BACKWARD SWEPT WING AND A LONG SINGLE-AISLE FUSELAGE
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Streit, ThomasTh.Streit (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ruberte Bailo, JavierJavier.RuberteBailo (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Büscher, Alexanderalexander.buescher (at) airbus.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Seitz, ArneArne.Seitz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2024
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
ISSN:2958-4647
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Laminar wing design, transition, NLF, CATNLF, drag reduction
Veranstaltungstitel:34th Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences, ICAS 2024
Veranstaltungsort:Florence, Italy
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:9 September 2024
Veranstaltungsende:13 September 2024
Veranstalter :International Council of the Aeronautical Sciences ICAS
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugtechnologien und Integration
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Streit, Dr.rer.nat. Thomas
Hinterlegt am:16 Dez 2024 09:55
Letzte Änderung:16 Dez 2024 09:55

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