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Aerodynamic design of a high-aspect ratio natural laminar wing for a new short and medium range aircraft

Ruberte Bailo, Javier und Büscher, Alexander und Streit, Thomas und Schrauf, Geza (2024) Aerodynamic design of a high-aspect ratio natural laminar wing for a new short and medium range aircraft. ECCOMAS Congress 2024 9th European Congress on Computational Methods in Applied Sciences and Engineering, 2024-06-03 - 2024-06-07, Lissabon, Portugal.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich bis 3 Juni 2029
2MB

Kurzfassung

Improving the aerodynamic performance of a transportation aircraft is an important contributor to achieve the ambitious goal to attain zero net emission in this transportation sector. The reduction of wing friction drag by delaying transition to keep flow laminar is one of the most promising efforts to succeed here. The oral presentation will show the aerodynamic design and analysis of a highly efficient high aspect ratio wing using natural laminar flow (NLF) shape design intended for a new short and medium range aircraft. Unlike previous NLF designs, the cruise design speed is fully comparable to turbulent wing design in this aircraft category. Nevertheless, the excellent aerodynamic performance of the wing is based on both the vortex drag benefit achieved by the span increase but also the large laminar extent of the wing flow. This is realised by using CATNLF [1, 2] section design. The oral presentation will show the complete design loop from starting with given top level aircraft requirements (TLAR) and deduced aero requirements, initial section design and wing planform studies and resulting in the final section design to maximise the overall aero performance benefit considering all drag components for the entire aircraft mission. The entire design study is based on 2.5D, 2.75D and finally fully inverse 3D CFD simulations. For transition prediction a linear stability eN method [3] was used, which provides N-factors for Tollmien-Schlichting and cross-flow instabilities. During the investigation wing sweep and corresponding aircraft cruise speed were increased step-by-step to keep the achieved laminar extent for a robust wing design at design and also off-design conditions

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/210296/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Aerodynamic design of a high-aspect ratio natural laminar wing for a new short and medium range aircraft
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Ruberte Bailo, JavierJavier.RuberteBailo (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Büscher, AlexanderAirbus OperationsNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Streit, ThomasTh.Streit (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schrauf, GezaGeza.Schrauf (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:4 Juni 2024
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Drag Reduction, Friction Drag, Transition, Laminar Flow, CATNLF
Veranstaltungstitel:ECCOMAS Congress 2024 9th European Congress on Computational Methods in Applied Sciences and Engineering
Veranstaltungsort:Lissabon, Portugal
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:3 Juni 2024
Veranstaltungsende:7 Juni 2024
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugtechnologien und Integration, L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Seitz, Dr.-Ing. Arne
Hinterlegt am:09 Dez 2024 11:24
Letzte Änderung:09 Dez 2024 11:24

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