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Hot-Film Measurements on Rotor Tip Vortices in the High Pressure Wind Tunnel Göttingen (HDG)

Galli, Erica und Bartzsch, Hauke Till und Zanotti, A. und Wolf, Christian und Gardner, Anthony (2024) Hot-Film Measurements on Rotor Tip Vortices in the High Pressure Wind Tunnel Göttingen (HDG). In: 24. STAB-DGLR-Symposium 2024, Seiten 60-61. 24. STAB-DGLR-Symposium 2024, 2024-11-13 - 2024-11-14, Regensburg, DE.

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Offizielle URL: https://www.dlr.de/de/as/aktuelles/veranstaltungen/stab/2024/stab-jahresbericht_2024.pdf

Kurzfassung

Helicopter blades create helical vortices at the tip of the rotor, so the wake is characterized by a complex three-dimensional velocity field. These vortices affect both the aerodynamic and aeroacoustic performance of the rotor itself, and therefore the study of vortex core size, circulation and vortex pairing for a wide range of vortex Reynolds numbers is of great interest. Since the study of such vortices presents a challenge both with a numerical approach or with an experimental one on a full-scale helicopter, the High Pressure Wind Tunnel Göttingen (HDG) is employed. Such a facility makes it possible to work with a rotor scale model in a hyperbaric environment in order to obtain vortex Reynolds numbers characteristic of a full-scale helicopter rotor. As the interest of the present work concerns a rotor in a hovering condition and the analysis was carried out in a closed-loop wind tunnel, an optimally sized shield was placed downstream of the test chamber in order to control the inflow velocity of the rotor. The constant temperature hot-film anemometer technique was chosen for this study because its effectiveness is not affected by the increase in external pressure and provides a very high frequency response, necessary to capture the rapid velocity fluctuations in the small-scale structures that characterize rotor tip vortices.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/209995/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Hot-Film Measurements on Rotor Tip Vortices in the High Pressure Wind Tunnel Göttingen (HDG)
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Galli, Ericaerica.galli (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bartzsch, Hauke TillHauke.Bartzsch (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7198-9819173095968
Zanotti, A.Politecnico di Milano, ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wolf, ChristianChristian.Wolf (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-9052-7548NICHT SPEZIFIZIERT
Gardner, Anthonyanthony.gardner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1176-3447173095969
Datum:14 November 2024
Erschienen in:24. STAB-DGLR-Symposium 2024
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 60-61
Name der Reihe:Jahresbericht
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Hot-wire anemometry, Rotor tip vortices, Hyperbaric conditions
Veranstaltungstitel:24. STAB-DGLR-Symposium 2024
Veranstaltungsort:Regensburg, DE
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:13 November 2024
Veranstaltungsende:14 November 2024
Veranstalter :STAB/DGLR
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtueller Hubschrauber und Validierung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber, GO
Hinterlegt von: Koch, Bianca
Hinterlegt am:04 Dez 2024 14:57
Letzte Änderung:04 Dez 2024 14:57

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