elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Influence of Circumferential Splitter Vane on Aerodynamics of Super Aggressive Intermediate Compressor Duct

Kaliyaperumal, Ananthakrishnan und Glodic, Nenad und Gutierrez Salas, Mauricio und Bergh, Jonathan und Fritz, Stefan (2024) Influence of Circumferential Splitter Vane on Aerodynamics of Super Aggressive Intermediate Compressor Duct. In: 26th Conference of the International Society for Air Breathing Engines (012). 26th Conference of the International Society for Air Breathing Engines, 2024-09-22 - 2024-09-27, Toulouse, Frankreich.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://drive.google.com/file/d/1PaIcuf7RHlIP99TtEQIWSxH-cNzNtIhc/view

Kurzfassung

The aerospace industry has seen a significant push to develop shorter and more aerodynamically “aggressive” intermediate compressor ducts (ICDs) due to their potential to reduce engine weight and, consequently, overall specific fuel consumption. However, many aggressive designs tend to either experience flow separation or operate close to their separation limit. This study investigates the use of circumferential splitter vanes as a passive flow control device to suppress flow separations and enhance the aerodynamic robustness of these ducts. The test case examined is a state-of-the-art, highly aggressive ICD developed by the Institute of Propulsion Technology at the German Aerospace Center (DLR). This ICD operates near its separation limit at its nominal operating point. Numerical simulations were employed to assess the aerodynamic performance of both the baseline and augmented (splittered) ICD designs. Analysis of the baseline design revealed a strong tendency for flow separation at the hub-strut corner, mid-strut region, and in the shroud region near the duct’s exit plane. The introduction of a double splitter vane in the augmented designs was found to be effective in reducing flow separation in the hub and shroud regions. Nevertheless, the potential benefits must be balanced against the resulting increase in overall total pressure losses, indicating a need for further optimization of the splitter vane design.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/209983/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Influence of Circumferential Splitter Vane on Aerodynamics of Super Aggressive Intermediate Compressor Duct
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kaliyaperumal, AnanthakrishnanKTH Royal Institute of TechnologyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Glodic, NenadKTH Royal Institute of TechnologyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gutierrez Salas, MauricioKTH Royal Institute of TechnologyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bergh, JonathanGKN Aerospace Engine SystemsNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fritz, StefanStefan.Fritz (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0002-7371-4269173551294
Datum:2024
Erschienen in:26th Conference of the International Society for Air Breathing Engines
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:ICD, flow separation, passive flow control, compressors
Veranstaltungstitel:26th Conference of the International Society for Air Breathing Engines
Veranstaltungsort:Toulouse, Frankreich
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:22 September 2024
Veranstaltungsende:27 September 2024
Veranstalter :International Society for Air Breathing Engines
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Komponenten und Emissionen
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Fan- und Verdichter
Hinterlegt von: Fritz, Stefan
Hinterlegt am:11 Dez 2024 14:22
Letzte Änderung:11 Dez 2024 14:22

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.