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Aerodynamic Investigation of Propulsion Integration for a Low Noise Hybrid Wing-Body with Podded UHBR Turbo Fan Engines

Keller, Dennis (2024) Aerodynamic Investigation of Propulsion Integration for a Low Noise Hybrid Wing-Body with Podded UHBR Turbo Fan Engines. Journal of Physics: Conference Series, 2716. Institute of Physics (IOP) Publishing. doi: 10.1088/1742-6596/2716/1/012008. ISSN 1742-6588.

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Offizielle URL: https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1742-6596/2716/1/012008

Kurzfassung

The presented work examines the aerodynamic challenges of podded ultra high-bypass engines installed on a short/mid range low noise hybrid wing body configuration. After assessing the initial engine integration design, sensitivity studies regarding the impact of the freestream Mach number, engine position, and the engine incidence angle on the interference drag are discussed. Then, shape modifications of the nacelle and the center-body based on 2D RANS optimizations are presented. The results indicate that in order to reduce the initially massive interference drag, the overall aircraft design either has to allow for a modified engine position or for reshaping of the center-body's upper surface. With the latter, an overall drag reduction of -44 % was achieved.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/209493/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Aerodynamic Investigation of Propulsion Integration for a Low Noise Hybrid Wing-Body with Podded UHBR Turbo Fan Engines
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Keller, DennisDennis.Keller (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2024
Erschienen in:Journal of Physics: Conference Series
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:2716
DOI:10.1088/1742-6596/2716/1/012008
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTInstitute of Physics (IOP) PublishingNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Institute of Physics (IOP) Publishing
Name der Reihe:13th EASN International Conference on: Innovation in Aviation & Space for opening New Horizons 05/09/2023 - 08/09/2023 Salerno, Italy
ISSN:1742-6588
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Applied Aerodynamics, Computational Fluid Dynamics, Engine Integration, Blended Wing Body, Hybrid Wing Body, UHBR, RANS
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugtechnologien und Integration
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Keller, Dennis
Hinterlegt am:06 Dez 2024 10:30
Letzte Änderung:06 Dez 2024 10:30

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