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Aerodynamic interactions in quadcopter configurations with vertical rotor spacing

Kostek, Anna und Braukmann, Johannes N. und Lößle, Felix und Visingardi, Antonio und Boisard, Ronan und Gardner, Anthony (2024) Aerodynamic interactions in quadcopter configurations with vertical rotor spacing. In: Research & Education in Aircraft Design - READ 2024. Research & Education in Aircraft Design - READ 2024, 2024-11-06 - 2024-11-08, Warschau, Polen.

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Offizielle URL: https://read2024.meil.pw.edu.pl/

Kurzfassung

The aerodynamic interactions in a quadcopter during forward flight reduce the efficiency of the back rotor(s) and increase generated noise levels. In order to alleviate interactions without compromising the vehicle’s compactness, a vertical offset between the front and back rotor(s) can be introduced as an alternative solution to increased hub spacing. The performance of a quadcopter in square and diamond configuration with a vertical spacing up to 0.38 rotor diameter is analysed experimentally and numerically using free-wake solvers. Forward flight conditions are considered, including high interaction cases with a nose-up tilt and close rotor hub spacing with overlapping blades. The results show that for the square configuration performance comparable to four isolated rotors is achieved by the elevation of both back rotors. In contrast, introducing a vertical separation to the already underperforming back rotor in the diamond configuration further reduces its efficiency.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/209152/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Aerodynamic interactions in quadcopter configurations with vertical rotor spacing
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kostek, AnnaAnna.Kostek (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0005-8582-6278172438192
Braukmann, Johannes N.Johannes.Braukmann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8046-9623NICHT SPEZIFIZIERT
Lößle, FelixFelix.Loessle (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Visingardi, AntonioCentro Italiano di Richerche Aerospaziali (CIRA), ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Boisard, RonanONERA, The French Aerospace LabNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gardner, Anthonyanthony.gardner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1176-3447172438193
Datum:8 November 2024
Erschienen in:Research & Education in Aircraft Design - READ 2024
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:quadcopter, vertical spacing, panel method, free wake, interactions
Veranstaltungstitel:Research & Education in Aircraft Design - READ 2024
Veranstaltungsort:Warschau, Polen
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:6 November 2024
Veranstaltungsende:8 November 2024
Veranstalter :Warsaw University of Technology
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtueller Hubschrauber und Validierung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber, GO
Hinterlegt von: Koch, Bianca
Hinterlegt am:25 Nov 2024 13:19
Letzte Änderung:25 Nov 2024 13:19

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