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Numerical and experimental studies on high-speed stall phenomena

Lutz, Thorsten und Beck, Andrea und Koop, Lars (2024) Numerical and experimental studies on high-speed stall phenomena. CEAS Aeronautical Journal, 15, Seiten 3-4. Springer. doi: 10.1007/s13272-024-00730-0. ISSN 1869-5582.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
408kB

Offizielle URL: https://link.springer.com/article/10.1007/s13272-024-00730-0

Kurzfassung

This special issue summarizes research findings on high-speed stall phenomena with a focus on transport aircraft obtained during the first phase of the research initiative jointly funded by the German Research Foundation (DFG) within the research unit FOR 2895 “Unsteady flow and interaction phenomena at High-Speed Stall conditions” and the Helmholtz Association of German Research Centres (HGF). All papers have been peer reviewed according to the standards of the CEAS Aeronautical Journal. The aerodynamics of transport aircraft at the borders of the flight envelope is characterized by complex interactions and nonlinear, unsteady flow phenomena. The overall goal of the research initiative introduced above is the detailed numerical and experimental investigation of the flow-physical mechanisms and phenomena for these conditions up to flight-relevant Reynolds numbers. A prominent feature of the initiative are extensive measurements in the cryogenic European Transonic Windtunnel (ETW) on the Airbus XRF-1 aircraft research configuration. In addition to polar measurements, static pressure distributions are measured by numerous pressure taps, while unsteady pressures are recorded by Kulite sensors in relevant areas of the XRF-1 wing, horizontal tail plane (HTP), and ultra-high bypass ratio (UHBR) flow-through nacelle. To provide a comprehensive characterization of the flow, sophisticated optical methods are applied to measure the unsteady surface pressure distribution by the unsteady pressure-sensitive paint (PSP) technique and the flow field by means of unsteady particle image velocimetry (PIV). One goal of the research initiative is to provide a comprehensive, high-quality experimental database for future scientific use, both within and outside the present research initiative.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/208962/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen:Electronic ISSN:1869-5590
Titel:Numerical and experimental studies on high-speed stall phenomena
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Lutz, ThorstenIAG - University of StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Beck, AndreaIAG - University of StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Koop, LarsLars.Koop (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:6 März 2024
Erschienen in:CEAS Aeronautical Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:15
DOI:10.1007/s13272-024-00730-0
Seitenbereich:Seiten 3-4
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTSpringer Nature LinkNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer
ISSN:1869-5582
Status:veröffentlicht
Stichwörter:ultra-high bypass ratio (UHBR), cryogenic European Transonic Windtunnel (ETW), particle image velocimetry (PIV), pressure-sensitive paint (PSP)
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren, GO
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:20 Dez 2024 15:33
Letzte Änderung:20 Dez 2024 15:33

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