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Towards understanding and prediction of strake vortices on aircraft

Probst, Axel und Ströer, Philip und Soliman, Elrawy und Knopp, Tobias und Rathje, Nils und Radespiel, R. (2024) Towards understanding and prediction of strake vortices on aircraft. In: High Performance Computing in Science and Engineering – Garching/Munich 2024. Leibniz-Rechenzentrum der Bayerischen Akademie der Wissenschaften Seiten 180-182. ISBN 978-3-9816675-6-1.

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Offizielle URL: https://doku.lrz.de/files/10745976/1136429625/1/1731329162337/2024_SuperMUC-Results-Reports.pdf

Kurzfassung

On modern transport aircraft the front part of the highlift system for take­off and landing, called slat, needs to have a gap where the jet engine is mounted. In this region, the flow on the main wing is more prone to flow separation. To counteract this effect, the engine nacelles are equipped with small vortex generators, called strakes. The longitudinal vortices generated by these strakes interact with the flow on the main wing upper surface and have a stabilizing effect on it. However, the physical mechanism of this vortex/boundary­ layer interaction is not yet fully understood. Moreover, for the design of new aircraft the involved flow physics need to be accurately predicted by engineering simulation methods. Thus, one goal of this project was to generate highly accurate simulation data of the flow around a simplified strake ­ an inclined Delta wing ­ by means of an academic simulation method (wall­-resolved large­-eddy simulation, LES). With these data the physical mechanisms of vortex development and wandering has been studied in detail. Besides, the data has been used to improve and validate a more efficient, but less accurate simulation method (hybrid RANS/LES) that is feasible for engineering purposes.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/208748/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Titel:Towards understanding and prediction of strake vortices on aircraft
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Probst, AxelAxel.Probst (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ströer, PhilipTU TwenteNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Soliman, Elrawyelrawy.soliman (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Knopp, TobiasTobias.Knopp (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-3161-5353NICHT SPEZIFIZIERT
Rathje, NilsTU BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Radespiel, R.Technische Universität BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2024
Erschienen in:High Performance Computing in Science and Engineering – Garching/Munich 2024. Leibniz-Rechenzentrum der Bayerischen Akademie der Wissenschaften
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 180-182
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Bastian, P.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kranzlmüller, DieterLMU MünchenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Brüchle, H.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mathias, G.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
ISBN:978-3-9816675-6-1
Status:veröffentlicht
Stichwörter:delta wing, large-eddy simulation, vortex, strake, HPC
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Digitale Technologien
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > CASE, GO
Hinterlegt von: Probst, Axel
Hinterlegt am:22 Nov 2024 13:35
Letzte Änderung:22 Nov 2024 13:35

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