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Vorauslegung einer statorlosen Turbine

Bergmann, Kai (2024) Vorauslegung einer statorlosen Turbine. Masterarbeit, Technische Universität Braunschweig.

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Kurzfassung

The typical configuration of an axial turbine for aircraft propulsion systems consists of alternating stator and rotor rows. In an alternative turbine configuration, one or more stator rows are removed. The turbine preliminary design toolkit of the DLR Turbine department includes a 1D meanline tool where an initial geometry of the turbine is generated and optimized for design point conditions, obtained from a 0D engine performance model. The generated turbine geometry is used as input for a 2D throughflow tool where design and off-design performance can be calculated. The output of this throughflow tool may be processed to generate a turbine performance map. These tools are applied to statorless turbine configurations to investigate their impact at different locations in the turbine and for different use cases.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/208663/
Dokumentart:Hochschulschrift (Masterarbeit)
Titel:Vorauslegung einer statorlosen Turbine
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Bergmann, Kaikai.bergmann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2024
Open Access:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Turbine, Pre-design, Statorless, Cooling, Aerodynamics, Aero-engine
Institution:Technische Universität Braunschweig
Abteilung:Institut für Flugantriebe und Strömungsmaschinen
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Triebwerkskonzepte und -integration, L - Flugzeugtechnologien und Integration, L - Komponenten und Emissionen
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Turbine
Hinterlegt von: Carvalho, Francisco
Hinterlegt am:26 Nov 2024 10:58
Letzte Änderung:29 Nov 2024 12:10

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