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Aeroelastic AIC-Based Reduced Order Model with CFD-Corrections for Gust Encounter Simulations

Kaiser, Christoph und Friedewald, Diliana (2024) Aeroelastic AIC-Based Reduced Order Model with CFD-Corrections for Gust Encounter Simulations. In: Advanced Aircraft Understanding via the Virtual Aircraft Model Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design, 155. Springer, Cham. Seiten 55-74. doi: 10.1007/978-3-031-69425-7_4. ISBN 978-3-031-69425-7. ISSN 1612-2909.

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Offizielle URL: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-69425-7_4

Kurzfassung

An aeroelastic reduced order model for gust encounters of aircraft models is presented. The reduced order model provides aeroelastic time domain responses based on aeroelastic coupling in the frequency domain which is developed into a state space model using rational function approximation. The AIC-based aerodynamics are corrected by quasi-steady RANS solutions in order to improve the aerodynamic response in transonic flow. The correction method is based on a Taylor series expansion of the AIC matrix and allows correcting simultaneously for multiple harmonic pressure responses provided by higher-order methods. The method is presented in detail and discussed for a wing-only configuration. The reduced order model is demonstrated for gust encounters of the NASA Common Research Model in transonic flow and compared to time-linearized RANS-based aeroelastic gust responses.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/207980/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Titel:Aeroelastic AIC-Based Reduced Order Model with CFD-Corrections for Gust Encounter Simulations
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kaiser, ChristophChristoph.Kaiser (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-9156-8352170909161
Friedewald, DilianaDiliana.Friedewald (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5591-2459NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:18 Oktober 2024
Erschienen in:Advanced Aircraft Understanding via the Virtual Aircraft Model
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:155
DOI:10.1007/978-3-031-69425-7_4
Seitenbereich:Seiten 55-74
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Heinrich, RalfRalf.Heinrich (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer, Cham
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
ISSN:1612-2909
ISBN:978-3-031-69425-7
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aeroelasticity, Coupling, Gust, Loads, DLM correction, Linearized CFD, LFD, State space, Vector fitting
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Aeroelastische Simulation
Hinterlegt von: Kaiser, Christoph
Hinterlegt am:04 Nov 2024 08:03
Letzte Änderung:11 Nov 2024 08:16

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