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Tip Vortex Study of a Rotor with Double-Swept Blade Tips

Wolf, Christian und Braukmann, Johannes N. und Müller, Martin Michael (2024) Tip Vortex Study of a Rotor with Double-Swept Blade Tips. AIAA Journal, 62 (5), Seiten 1-11. American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). doi: 10.2514/1.J063426. ISSN 0001-1452.

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Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/10.2514/1.J063426

Kurzfassung

An experimental aerodynamic study was conducted, analyzing the wake structure of a four-bladed model rotor with a forward-backward swept tip geometry inspired by the ONERA-DLR “Etude d´un Rotor Aéroacoustique Technologiquement Optimisé”-design. Similar tip designs are used on some modern helicopter main rotors. The experiments were conducted at the Rotor Test Facility Göttingen (RTG) in hover-like conditions using a stereoscopic high-speed particle image velocimetry system. The results are compared with those of a reference rotor using a conventional parabolic blade tip. The test parameters include both constant-pitch cases and pitch-oscillating cases with a cyclic swashplate input. The constant-pitch tests show a two-step stall behavior for the double-swept tip, with the first step characterized by a reduced thrust slope and a reduced rotor efficiency. This effect is explained by a repositioning and a structural change of the tip vortex generation. The pitch-oscillating cases show that the double-swept tip results in an earlier tip stall compared to the parabolic geometry while maintaining high thrust levels. The dynamic tip stall yields a break-down of the wake’s tip vortex system, which is replaced by a spanwise band with small-scale turbulent structures and trailed vorticity, but no large-scale vortices.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/207801/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Tip Vortex Study of a Rotor with Double-Swept Blade Tips
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Wolf, ChristianChristian.Wolf (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-9052-7548NICHT SPEZIFIZIERT
Braukmann, Johannes N.Johannes.Braukmann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8046-9623NICHT SPEZIFIZIERT
Müller, Martin MichaelM-MMueller (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:29 Februar 2024
Erschienen in:AIAA Journal
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:62
DOI:10.2514/1.J063426
Seitenbereich:Seiten 1-11
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTAIAANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
ISSN:0001-1452
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Vortex Structure, Particle Image Velocimetry, Aerodynamic Analysis, Helicopter Rotor, Rotorcrafts, Fluid Flow Properties, Rotor Aerodynamics, Rotor Blades, Wing Tip
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtueller Hubschrauber und Validierung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber, GO
Institut für Aeroelastik > Aeroelastische Experimente
Hinterlegt von: Koch, Bianca
Hinterlegt am:07 Nov 2024 15:19
Letzte Änderung:07 Nov 2024 15:19

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