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Experimental and Computational Investigation of Aerodynamic Interactions in Quadrotor Configurations

Kostek, Anna und Braukmann, Johannes N. und Lößle, Felix und Miesner, Sebastian und Visingardi, Antonio und Boisard, Ronan und Riziotis, Vasilis und Keßler, Manuel und Gardner, Anthony (2024) Experimental and Computational Investigation of Aerodynamic Interactions in Quadrotor Configurations. Journal of the American Helicopter Society, 69 (2), Seiten 1-17. American Helicopter Society. doi: 10.4050/JAHS.69.022009. ISSN 0002-8711.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
5MB

Offizielle URL: https://www.ingentaconnect.com/content/ahs/jahs/2024/00000069/00000002/art00009#

Kurzfassung

The influence of interactional effects on quadrotor performance in forward flight was evaluated taking into account square and diamond configurations, forward and backward tilt angles, and a range of hub spacings including overlapping blades. The analysis was based on the wind-tunnel measurements and simulations from four midfidelity computational methods and the high-fidelity tool. The outcome indicates that the efficiency of a diamond configuration improves by 5% in comparison with isolated rotors for nonoverlapping rotor spacings, while the interactions in square alignments are detrimental for all analyzed test cases with the optimum at 0.04D blade overlap. The trend is more pronounced for the backward rotor tilt with intensified interactions, for which the efficiency of the diamond configuration increases by 11% at 1.2D rotor spacing. The computational results showed good agreement with the measurement data for the forward rotor plane tilt; however, for the backward tilt angle, the spread between the calculated values, especially for torque, could be observed with the general trends maintained. The study shows negligible impact of the rotor phasing on the quadrotor efficiency.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/207785/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Experimental and Computational Investigation of Aerodynamic Interactions in Quadrotor Configurations
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kostek, AnnaAnna.Kostek (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0005-8582-6278171169971
Braukmann, Johannes N.Johannes.Braukmann (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8046-9623NICHT SPEZIFIZIERT
Lößle, FelixFelix.Loessle (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Miesner, SebastianUniversität Stuttgart, IAGNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Visingardi, AntonioCentro Italiano di Richerche Aerospaziali (CIRA), ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Boisard, RonanONERA, The French Aerospace LabNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Riziotis, VasilisNational Technical University of Athens (NTUA), GreeceNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Keßler, ManuelUniversity of Stuttgart, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gardner, Anthonyanthony.gardner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1176-3447171169972
Datum:2 April 2024
Erschienen in:Journal of the American Helicopter Society
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:69
DOI:10.4050/JAHS.69.022009
Seitenbereich:Seiten 1-17
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTVertical Flight SocietyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:American Helicopter Society
ISSN:0002-8711
Status:veröffentlicht
Stichwörter:quadcopter, quadrotor, interactions, VAV, panel method
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtueller Hubschrauber und Validierung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber, GO
Hinterlegt von: Koch, Bianca
Hinterlegt am:07 Nov 2024 12:23
Letzte Änderung:18 Nov 2024 13:20

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