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Measurement report: In-flight and ground-based measurements of nitrogen oxide emissions from latest-generation jet engines and 100 percent sustainable aviation fuel

Harlass, Theresa und Dischl, Rebecca Katharina und Kaufmann, Stefan und Märkl, Raphael Satoru und Sauer, Daniel und Scheibe, Monika und Stock, Paul und Bräuer, Tiziana und Dörnbrack, Andreas und Roiger, Anke-Elisabeth und Schlager, Hans und Schumann, Ulrich und Pühl, Magdalena und Schripp, Tobias und Grein, Tobias und Bondorf, Linda und Renard, Charles und Gauthier, Maxime und Johnson, Mark und Luff, Darren und Madden, Paul und Swann, Peter und Ahrens, Denise und Sallinen, Reetu und Voigt, Christiane (2024) Measurement report: In-flight and ground-based measurements of nitrogen oxide emissions from latest-generation jet engines and 100 percent sustainable aviation fuel. Atmospheric Chemistry and Physics (ACP), Seiten 11807-11822. Copernicus Publications. doi: 10.5194/acp-24-11807-2024. ISSN 1680-7316.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
2MB

Offizielle URL: https://acp.copernicus.org/articles/24/11807/2024/

Kurzfassung

. Nitrogen oxides, emitted from air traffic, are of concern due to their impact on climate by changing atmospheric ozone and methane levels. Using the DLR research aircraft Falcon, total reactive nitrogen (NOy) in-flight measurements were carried out at high altitudes to characterize emissions in the fresh aircraft exhaust from the latest-generation Rolls-Royce Trent XWB-84 engine aboard the long-range Airbus A350-941 aircraft during the ECLIF3 (Emission and CLimate Impact of alternative Fuels 3) experiment. The impact of different engine thrust settings, monitored in terms of combustor inlet temperature, pressure and engine fuel flow, was tested for two different fuel types: Jet A-1 and, for the first time, a 100 % sustainable aviation fuel (SAF) under similar atmospheric conditions. In addition, a range of combustor temperatures and an additional blended SAF were tested during ground-based emission easurements. For the data measured during ECLIF3, we confirm that the NOx emission index increases with increasing combustion temperature, pressure and fuel flow. We find that as expected, the fuel type has no measurable effect on the NOx emission index. These measurements are used to compare to cruise NOx emission index estimates from three engine emission prediction methods. Our measurements thus help to understand the ground to cruise correlation of current engine emission prediction methods while serving as input for climate modelling and extending the extremely sparse data set on in-flight aircraft nitrogen oxide emissions to newer engine generations.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/207746/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Measurement report: In-flight and ground-based measurements of nitrogen oxide emissions from latest-generation jet engines and 100 percent sustainable aviation fuel
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Harlass, TheresaDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0002-1792-6649NICHT SPEZIFIZIERT
Dischl, Rebecca KatharinaDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kaufmann, StefanDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0002-0767-1996NICHT SPEZIFIZIERT
Märkl, Raphael SatoruDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0002-0451-2084NICHT SPEZIFIZIERT
Sauer, DanielDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0002-0317-5063NICHT SPEZIFIZIERT
Scheibe, MonikaDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Stock, PaulDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bräuer, TizianaDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0003-2432-5152NICHT SPEZIFIZIERT
Dörnbrack, AndreasDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0003-0936-0216NICHT SPEZIFIZIERT
Roiger, Anke-ElisabethDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schlager, HansDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schumann, UlrichDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0001-5255-6869NICHT SPEZIFIZIERT
Pühl, MagdalenaDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schripp, TobiasDLR, VThttps://orcid.org/0000-0002-1594-7331NICHT SPEZIFIZIERT
Grein, TobiasDLR, VTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bondorf, LindaDLR, VThttps://orcid.org/0000-0001-5915-9233NICHT SPEZIFIZIERT
Renard, CharlesAirbus Operations SAS, Toulouse, FranceNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gauthier, MaximeAirbus Operations SAS, Toulouse, FranceNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Johnson, MarkRolls-Royce plc, Derby, UKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Luff, DarrenRolls-Royce Plc UKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Madden, PaulRolls Royce plc, UKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Swann, PeterRolls-Royce plc., Derby, UKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ahrens, DeniseRolls-Royce Deutschland, Dahlewitz, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sallinen, ReetuNeste Corp. Espoo, FinlandNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Voigt, ChristianeDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0001-8925-7731NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:23 Oktober 2024
Erschienen in:Atmospheric Chemistry and Physics (ACP)
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.5194/acp-24-11807-2024
Seitenbereich:Seiten 11807-11822
Verlag:Copernicus Publications
ISSN:1680-7316
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Nitrogen oxides, in situ measurements, Sustainable Aviation Fuel, aviation, climate, aircraft emissions
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Klima, Wetter und Umwelt
Standort: Oberpfaffenhofen , Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre
Institut für Physik der Atmosphäre > Atmosphärische Spurenstoffe
Institut für Physik der Atmosphäre > Angewandte Meteorologie
Institut für Physik der Atmosphäre > Wolkenphysik
Institut für Verbrennungstechnik > Chemische Kinetik und Analytik
Hinterlegt von: Seitz, Yasemin
Hinterlegt am:11 Nov 2024 11:43
Letzte Änderung:11 Nov 2024 11:43

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