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Assessing the relation of navigation performance using alternative navigation sources and continental en-route airspace safety

Hillebrecht, Alexander und Marks, Tobias und Lau, Alexander und Weaver, Brandon Michael (2024) Assessing the relation of navigation performance using alternative navigation sources and continental en-route airspace safety. Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2024, 2024-09-30 - 2024-10-02, Hamburg, Deutschland.

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Offizielle URL: https://dlrk2024.dglr.de/

Kurzfassung

Satellite-based positioning and time synchronization are vital functionalities for modern aviation, with costly ground-based systems being more and more phased out and replaced by rationalized backup infrastructure. In this process, special attention is paid to the provision of alternative positioning and timing (APNT) functions in terminal flight phases with distance measuring equipment (DME) representing the current and L-Band Digital Aeronautical Communication System (LDACS) a potential future technical solution. The increasing reliance on satellite-based positioning and timing functions on the one hand increases the vulnerability of the air transport system in general, as those functions might suffer from technical outages or functional limitations caused by third parties. On the other hand, precise navigation capabilities serve as an enabler for further optimization of aircraft operations and airspace usage by enabling higher traffic volumes also in enroute airspaces. This would require a viable APNT function, that can also cover this segment of flight. In our work we establish a correlation between navigation performance provided by DME-based and LDACS-based APNT functions as well as airspace inherent surveillance capabilities and procedures on the one side and a qualitative airspace safety metric on the other side. Thus, we allow for an evaluation of these technologies and their potential to safely enable dense traffic operations in enroute airspace.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/207643/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Assessing the relation of navigation performance using alternative navigation sources and continental en-route airspace safety
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Hillebrecht, AlexanderAlexander.Hillebrecht (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1531-0282NICHT SPEZIFIZIERT
Marks, Tobiastobias.marks (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-4225-5672NICHT SPEZIFIZIERT
Lau, AlexanderAlexander.Lau (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Weaver, Brandon MichaelBrandon.Weaver (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4969-8406NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2 Oktober 2024
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:APNT, airspace, safety
Veranstaltungstitel:Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress 2024
Veranstaltungsort:Hamburg, Deutschland
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:30 September 2024
Veranstaltungsende:2 Oktober 2024
Veranstalter :Deutsche Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Lufttransportbetrieb und Folgenabschätzung
Standort: Hamburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Luftverkehr
Institut für Kommunikation und Navigation
Hinterlegt von: Hillebrecht, Alexander
Hinterlegt am:19 Dez 2024 15:07
Letzte Änderung:19 Dez 2024 15:07

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