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Measurements of particle emissions of an A350-941 burning 100 % sustainable aviation fuels in cruise

Dischl, Rebecca Katharina und Sauer, Daniel und Voigt, Christiane und Harlass, Theresa und Sakellariou, Felicitas Maria und Märkl, Raphael Satoru und Schumann, Ulrich und Scheibe, Monika und Kaufmann, Stefan und Roiger, Anke und Dörnbrack, Andreas und Renard, Charles und Gauthier, Maxime und Swann, Peter und Madden, Paul und Luff, Darren und Johnson, Mark und Ahrens, Denise und Sallinen, Reetu und Schripp, Tobias und Eckel, Georg und Bauder, Uwe und Le Clercq, Patrick (2024) Measurements of particle emissions of an A350-941 burning 100 % sustainable aviation fuels in cruise. Atmospheric Chemistry and Physics (ACP), 24 (19), Seiten 11255-11273. Copernicus Publications. doi: 10.5194/acp-24-11255-2024. ISSN 1680-7316.

[img] PDF - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
3MB

Offizielle URL: https://acp.copernicus.org/articles/24/11255/2024/

Kurzfassung

In order to reduce aviation's CO2 emissions and comply with current climate targets, the European Union plans a mandatory quota of 2 % sustainable aviation fuel (SAF) by 2025, rising up to ≥70 % SAF by 2050. In addition to a reduction of life cycle CO2 emissions, the use of SAF can also have a positive impact on particle emissions and contrail properties. In this study we present observations from the ECLIF3 (Emission and CLimate Impact of alternative Fuels) aircraft campaign, which investigated exhaust and contrail characteristics of an Airbus A350-941 equipped with Rolls-Royce Trent XWB-84 engines. For the first time, non-volatile and total particle emissions of 100 % HEFA-SPK (hydroprocessed esters and fatty acids–synthetic paraffinic kerosene) SAF, a blended fuel and a reference Jet A-1 fuel were measured in flight. A maximum reduction in non-volatile particle number emissions of ∼41 % compared to the reference Jet A-1 fuel was measured at low cruise engine power settings when using 100 % HEFA-SPK. The reduction decreases to ∼29 % for typical cruise engine settings and to ∼22 % at high cruise engine power settings. The size of non-volatile particles was slightly smaller for HEFA-SPK compared to Jet A-1. We show a comprehensive analysis of the hydrogen content of globally available fuels. Our results demonstrate the impact of the fuel composition in terms of its aromatic, hydrogen, and sulfur content as well as of the effect of engine power settings on particle emissions. We demonstrate that the use of HEFA-SPK can significantly reduce particle emissions and thus contrail ice particles and therefore can provide an aviation climate benefit.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/207629/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Measurements of particle emissions of an A350-941 burning 100 % sustainable aviation fuels in cruise
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Dischl, Rebecca KatharinaDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sauer, DanielDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0002-0317-5063NICHT SPEZIFIZIERT
Voigt, ChristianeDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0001-8925-7731NICHT SPEZIFIZIERT
Harlass, TheresaDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0002-1792-6649NICHT SPEZIFIZIERT
Sakellariou, Felicitas MariaDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Märkl, Raphael SatoruDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0002-0451-2084NICHT SPEZIFIZIERT
Schumann, UlrichDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0001-5255-6869NICHT SPEZIFIZIERT
Scheibe, MonikaDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kaufmann, StefanDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0002-0767-1996NICHT SPEZIFIZIERT
Roiger, AnkeDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dörnbrack, AndreasDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0003-0936-0216NICHT SPEZIFIZIERT
Renard, CharlesAirbus Operations SAS, Toulouse, FranceNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gauthier, MaximeAirbus Operations SAS, Toulouse, FranceNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Swann, PeterRolls-Royce plc., Derby, UKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Madden, PaulRolls-Royce plc., Derby, UKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Luff, DarrenRolls-Royce plc., Derby, UKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Johnson, MarkRolls-Royce plc., Derby, UKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ahrens, DeniseRolls-Royce Deutschland, Dahlewitz, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sallinen, ReetuNeste Corporation, Innovation, Porvoo, FinlandNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schripp, TobiasDLR, IPAhttps://orcid.org/0000-0002-1594-7331NICHT SPEZIFIZIERT
Eckel, GeorgDLR, VThttps://orcid.org/0000-0002-6922-8279NICHT SPEZIFIZIERT
Bauder, UweDLR, VThttps://orcid.org/0000-0002-5019-6043NICHT SPEZIFIZIERT
Le Clercq, PatrickDLR, VTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:10 Oktober 2024
Erschienen in:Atmospheric Chemistry and Physics (ACP)
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Ja
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:24
DOI:10.5194/acp-24-11255-2024
Seitenbereich:Seiten 11255-11273
Verlag:Copernicus Publications
Name der Reihe:Atmospheric Chemistry and Physics
ISSN:1680-7316
Status:veröffentlicht
Stichwörter:sustainable aviation fuels, SAF, CO2 emissions, particle emission, aviation, contrails, A350 - 941, Airbus
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:Erdbeobachtung
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R EO - Erdbeobachtung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - Atmosphären- und Klimaforschung
Standort: Oberpfaffenhofen , Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Wolkenphysik
Institut für Physik der Atmosphäre > Atmosphärische Spurenstoffe
Institut für Physik der Atmosphäre > Angewandte Meteorologie
Institut für Verbrennungstechnik > Mehrphasenströmung und Alternative Treibstoffe
Hinterlegt von: Keur, Natalie Desiree
Hinterlegt am:21 Okt 2024 13:22
Letzte Änderung:25 Okt 2024 12:51

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