elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Modelling the Impact of Introducing First-generation Narrowbody Hydrogen Aircraft on the Passenger Air Transportation Network in Europe

Rau, Alexander und Stumpf, Eike und Gelhausen, Marc (2024) Modelling the Impact of Introducing First-generation Narrowbody Hydrogen Aircraft on the Passenger Air Transportation Network in Europe. Journal of the Air Transport Research Society, 3, Seite 100029. Air Transport Research Society. doi: 10.1016/j.jatrs.2024.100029. ISSN 2941-198X.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

The global aviation industry faces a pronounced challenge to mitigate its contribution to anthropogenic climate change, which is caused by burning fossil fuels. One potential pathway is the transition towards using green hydrogen as zero-carbon fuel. Next to technological, infrastructural, and economical challenges, this would introduce a wide range of operational and infrastructural changes to a system centred around safety and reliability. This study employs a holistic approach and examines these changes from a flight network perspective, focusing on passenger transport in Europe. It utilizes network modelling and linear optimization techniques to determine network changes imposed by the introduction of first-generation narrowbody hydrogen aircraft. The findings are threefold: First, the study shows that the air transportation network can be adequately re-created using demand and direct operating cost optimization only, without considering revenue and airline-specific factors. Second, the introduction of hydrogen aircraft will have substantial impact on network structure, incl. flight frequency, capacity, and stopover routes, depending on seat capacity and range of the hydrogen aircraft design. Lastly, it also shows that airports that have a favourable green hydrogen supply will benefit from the introduction of hydrogen aviation.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/207379/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Modelling the Impact of Introducing First-generation Narrowbody Hydrogen Aircraft on the Passenger Air Transportation Network in Europe
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Rau, Alexanderalexander.rau (at) rwth-aachen.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Stumpf, Eikeeike.stumpf (at) ilr.rwth-aachen.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gelhausen, Marcmarc.gelhausen (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2024
Erschienen in:Journal of the Air Transport Research Society
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:3
DOI:10.1016/j.jatrs.2024.100029
Seitenbereich:Seite 100029
Verlag:Air Transport Research Society
ISSN:2941-198X
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Air Transport System, Narrowbody Aircraft, H2 Aircraft
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Lufttransportbetrieb und Folgenabschätzung
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Luftverkehr > Luftverkehrsentwicklung
Hinterlegt von: Gelhausen, Marc
Hinterlegt am:27 Okt 2024 15:12
Letzte Änderung:27 Nov 2024 08:25

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.