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Propeller-Rotor Interaction: a Problem of Helicopter Air-to-Air Refueling

van der Wall, Berend G. (2025) Propeller-Rotor Interaction: a Problem of Helicopter Air-to-Air Refueling. In: 81st Annual Vertical Flight Society Forum and Technology Display, FORUM 2025, 81, Seiten 1-20. Vertical Flight Society. 81st Annual Forum & Technology Display, 2025-05-20 - 2025-05-22, Virginia Beach, VA. doi: 10.4050/F-0081-2025-0149.

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Kurzfassung

During helicopter air-to-air refueling the rotor of the helicopter might enter the slipstream of the tanker aircraft's propeller. Based on blade element momentum theory, the impact of the accelerated air within the propeller slipstream on rotor blade aerodynamics (thrust, rolling and pitching moments) can be solved analytically. The collective and cyclic controls needed for disturbance rejection are computed for a typical air-to-air refueling scenario without or with blade flapping motion. A propeller wake affecting the retreating side of the rotor requires much more pilot controls to retrim than an impingement on the advancing side. Variations of rotor angle of attack, propeller radius, and propeller thrust are performed. The results are verified by application of free-wake for both the propeller and the rotor, taking into account the mutual interactions of the wakes.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/207274/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Propeller-Rotor Interaction: a Problem of Helicopter Air-to-Air Refueling
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
van der Wall, Berend G.Berend.VanDerWall (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6144-0921198446107
Datum:Mai 2025
Erschienen in:81st Annual Vertical Flight Society Forum and Technology Display, FORUM 2025
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:81
DOI:10.4050/F-0081-2025-0149
Seitenbereich:Seiten 1-20
Verlag:Vertical Flight Society
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Helicopter, interactional aerodynamcis, Propeller-rotor interaction, blade element momentum theory, free-wake
Veranstaltungstitel:81st Annual Forum & Technology Display
Veranstaltungsort:Virginia Beach, VA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:20 Mai 2025
Veranstaltungsende:22 Mai 2025
Veranstalter :Vertical Flicht Society
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtueller Hubschrauber und Validierung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Hubschrauber
Institut für Flugsystemtechnik
Hinterlegt von: van der Wall, Prof. Dr. Berend G.
Hinterlegt am:01 Dez 2025 18:10
Letzte Änderung:01 Dez 2025 18:10

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