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Using CPACS for the multidisciplinary design and assessment of future aircraft concepts

Kühlen, Markus und Engelmann, Marc und Lüdemann, Michael und Peter, Fabian und Baier, Fabian und Linke, Florian (2024) Using CPACS for the multidisciplinary design and assessment of future aircraft concepts. Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress (DLRK) 2024, 2024-09-30 - 2024-10-02, Hamburg, Deutschland.

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Kurzfassung

In today’s aviation landscape, research is focused on aircraft architectures and operations, which are, both, economically viable and ecologically responsible. To ensure that the economic and ecological considerations of aircraft operations are effectively integrated into the aircraft design process, collaboration across disciplines and expertise is essential. The Common Parametric Aircraft Configuration Schema (CPACS) serves as a central data interface that facilitates this collaboration by providing a standardized framework for efficient and robust communication between the different disciplines involved in aircraft design and assessment. This paper presents applications of CPACS in software environments and research projects from the German Aerospace Center e. V. (DLR) and from Bauhaus Luftfahrt e. V. (BHL). Together, these applications of CPACS demonstrate the practical benefits of a central data interface in aircraft design and assessment. The insights from using CPACS in internal and external projects from BHL and DLR showcase how advanced modeling and simulation techniques can collaborate via the CPACS interface. The discussed use cases cover aircraft designs with novel technologies (e.g., hydrogen propulsion and water-enhanced turbofans) and extensive assessments of their operations with a dual focus on economic viability and environmental impact (e.g., forecast and fleet evolution, boarding, turnaround, operating cost, route networks, emissions, and climate impact). Additional practical examples underline how CPACS can be used within a software design process and how CPACS can be modified according to the user’s individual needs.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/207240/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Using CPACS for the multidisciplinary design and assessment of future aircraft concepts
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kühlen, MarkusMarkus.Kuehlen (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2001-9935NICHT SPEZIFIZIERT
Engelmann, MarcMarc.Engelmann (at) bauhaus-luftfahrt.netNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lüdemann, MichaelMichael.Luedemann (at) bauhaus-luftfahrt.netNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Peter, Fabianfabian.peter (at) bauhaus-luftfahrt.netNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Baier, FabianFabian.Baier (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Linke, FlorianFlorian.Linke (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1403-3471NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1 Oktober 2024
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:CPACS, Multidisciplinary Design, Aircraft Assessment
Veranstaltungstitel:Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress (DLRK) 2024
Veranstaltungsort:Hamburg, Deutschland
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:30 September 2024
Veranstaltungsende:2 Oktober 2024
Veranstalter :Deutsche Gesellschaft für Luft- und Raumfahrt (DGLR)
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Digitale Technologien, L - Lufttransportbetrieb und Folgenabschätzung
Standort: Hamburg , Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Luftverkehr > Lufttransportmanagement
Institut für Luftverkehr > Luftverkehrsentwicklung
Hinterlegt von: Kühlen, Markus
Hinterlegt am:14 Okt 2024 09:24
Letzte Änderung:14 Okt 2024 09:24

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