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Novel Approach to assess the link between engine design parameters and noise perception

Straub, D. und Schade, S. und Al Mahmudur, R. und Bartels, S. (2024) Novel Approach to assess the link between engine design parameters and noise perception. In: Proceedings Quiet Drones 2024. Quietdrones 2024, 2024-09-08 - 2024-09-11, Manchester, Großbritannien.

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Kurzfassung

Recently, distributed electrified propulsion systems are being developed to power a new generation of aircraft. Here, the noise emission of the distributed propulsion system results from the noise emissions of the individual propulsors, their number as well as position. Thus, acoustic effects such as interferences, modulations and shadowing might significantly impact the noise characteristic. Therefore, on the listener’s side, the specifics of the human auditory system lead to more complexities to perception of this noise. As a result, acceptance and annoyance due to a sound are not only associated to mere physical metrics (such as the EPNL) but also to psychoacoustic metrics (such as fluctuation strength and sharpness). In order to address this problem, we are developing a mobile app that will allow a large and diverse number of people to, firstly, set the engine parameters; secondly, hear the corresponding auralized sound; and thirdly, rate it using a standardised questionnaire. The goal is to uncover relationships between parameter configurations and psychoacoustic properties, allowing us to infer guidelines for the low-noise and perception-based design of new types of propulsion systems.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/207235/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Novel Approach to assess the link between engine design parameters and noise perception
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Straub, D.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schade, S.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Al Mahmudur, R.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bartels, S.susanne.bartels (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:September 2024
Erschienen in:Proceedings Quiet Drones 2024
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Technology Acceptance, Research App, UAM, Electrified propulsion system, Noise
Veranstaltungstitel:Quietdrones 2024
Veranstaltungsort:Manchester, Großbritannien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:8 September 2024
Veranstaltungsende:11 September 2024
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AI - Luftverkehr und Auswirkungen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Lufttransportbetrieb und Folgenabschätzung
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Luft- und Raumfahrtmedizin > Schlaf und Humanfaktoren
Hinterlegt von: Sender, Alina
Hinterlegt am:15 Okt 2024 12:30
Letzte Änderung:15 Okt 2024 12:30

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