elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Linear Modeling of Doppler Wind Lidar Systems for Gust Load Alleviation Design

Cavaliere, Davide und Fezans, Nicolas und Kiehn, Daniel und Schultz, Julius und Römer, Ulrich (2024) Linear Modeling of Doppler Wind Lidar Systems for Gust Load Alleviation Design. Journal of Guidance, Control, and Dynamics. American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). doi: 10.2514/1.G008040. ISSN 1533-3884.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich - Verlagsversion (veröffentlichte Fassung)
2MB

Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/full/10.2514/1.G008040

Kurzfassung

Preview control using wind estimates derived from Doppler wind lidar measurements is a promising technique for designing active gust load alleviation functions. Due to the relatively high noise levels in the lidar measurements, the associated estimator must use some type of smoothing to obtain a usable estimate for gust load alleviation. In the resulting wind estimate, this results in the loss of some of the information as well as a filtered and reduced component of the measurement noise. Taking the losses and noise into account during control synthesis should help ease the tuning procedure and improve the performance and robustness of the resulting controller. This paper proposes a method based on a maximum a posteriori interpretation of the wind estimation problem to consistently produce linear filters that closely approximate the behavior of the complete measurement chain (sensor and wind estimator) and that can be integrated into a linear control synthesis framework. Its characteristics are shown to closely match those of the real estimator over a range of types of turbulence using a standard set of system parameters.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/207009/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Linear Modeling of Doppler Wind Lidar Systems for Gust Load Alleviation Design
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Cavaliere, DavideDavide.Cavaliere (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0001-5501-2370172053291
Fezans, NicolasNicolas.Fezans (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4351-3474NICHT SPEZIFIZIERT
Kiehn, DanielDaniel.Kiehn (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7383-0740172053292
Schultz, Juliusj.schultz (at) tu-braunschweig.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Römer, Ulrichu.roemer (at) tu-braunschweig.dehttps://orcid.org/0000-0002-1277-7509NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:1 Oktober 2024
Erschienen in:Journal of Guidance, Control, and Dynamics
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.2514/1.G008040
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
ISSN:1533-3884
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Lidar, wind estimation, gust load alleviation, linear time invariant, maximum a posteriori
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Komponenten und Systeme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CS - Komponenten und Systeme
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugsysteme, L - Flugzeugtechnologien und Integration
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik > Flugdynamik und Simulation
Institut für Flugsystemtechnik
Hinterlegt von: Cavaliere, Davide
Hinterlegt am:19 Nov 2024 17:04
Letzte Änderung:19 Nov 2024 17:04

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.