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A Harmonic Balance Solver for the Aeroelastic Analysis of Turbomachinery Components on Unstructured Grids

Kersken, Hans-Peter und Sivel, Pierre und Müller, Michael und Frey, Christian (2024) A Harmonic Balance Solver for the Aeroelastic Analysis of Turbomachinery Components on Unstructured Grids. In: Proceedings of Global Power and Propulsion Society GPPS Chania24. GPPS Chania24, 2024-09-04 - 2024-09-06, Platanias, Griechenland. doi: 10.33737/gpps24-tc-054. ISSN 2504-4400.

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934kB

Offizielle URL: https://gpps.global/wp-content/uploads/2024/09/GPPS-TC-2024_paper_054.pdf

Kurzfassung

The harmonic balance method has proven to be an efficient tool for the study of aeroelastic phenomena associated with blades in turbomachinery components. In the turbomachinery industry it is used, for example, to predict the flutter susceptibility of blades using structured meshes. For the analysis of more complex geometries, like cavities or labyrinth seals, unstructured grids are easier to create than structured ones to accurately model geometric details of these components. With this application in mind, specifically the flutter analysis of labyrinth seals, an existing harmonic balance solver for the unsteady Reynolds averaged Navier-Stokes equations on structured grids has been extended to work efficiently on unstructured grids. Although the harmonic balance algorithm itself is agnostic to the spatial discretization method, as it is only related to the discretization in time, some adaptations are necessary for an efficient implementation. To verify the extensions for unstructured grids, the harmonic balance solver is applied to the flutter analysis of a NACA airfoil exhibiting an oscillating shock-induced separation region. To demonstrate the ability to handle unstructured mixed-element grids, a flutter analysis of a generic labyrinth seal test case on an unstructured grid is performed.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/206955/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:A Harmonic Balance Solver for the Aeroelastic Analysis of Turbomachinery Components on Unstructured Grids
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kersken, Hans-PeterHans-Peter.Kersken (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4203-6450NICHT SPEZIFIZIERT
Sivel, PierrePierre.Sivel (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0003-9264-2405NICHT SPEZIFIZIERT
Müller, MichaelMi.Mueller (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6436-0801NICHT SPEZIFIZIERT
Frey, ChristianChristian.Frey (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0496-9225NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:September 2024
Erschienen in:Proceedings of Global Power and Propulsion Society GPPS Chania24
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.33737/gpps24-tc-054
Name der Reihe:Proceedings of Global Power and Propulsion Society
ISSN:2504-4400
Status:akzeptierter Beitrag
Stichwörter:Aeroelastik, Turbomaschinen, CFD, Harmoinc-Balance
Veranstaltungstitel:GPPS Chania24
Veranstaltungsort:Platanias, Griechenland
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:4 September 2024
Veranstaltungsende:6 September 2024
Veranstalter :GPPS
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HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Triebwerk
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Numerische Methoden
Hinterlegt von: Kersken, Dr.rer.nat. Hans-Peter
Hinterlegt am:10 Dez 2024 18:25
Letzte Änderung:10 Dez 2024 18:25

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