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ANALYSIS OF THE AEROACOUSTIC PERFORMANCE OF TWIN PROPELLERS IN HOVER BY USING THE CIRA-CUSANO TEST RIG

Visingardi, Antonio und Barbarino, Mattia und De Gregorio, Fabrizio und Greco, Luca und Testa, Claudio und Zaghi, Stefano und Yin, Jianping und Reboul, Gabriel und Cavalli, Andrea und Granata, Daniele und Abergo, Luca und Guardone, A. und Zanotti, Alex und Bernardini, Giovanni und Poggi, Caterina und Candeloro, Paolo und Pagliaroli, Tiziano und Barakos, George und Qiao, G. und Fausel, Florian und Keßler, Manuel und Muth, Moritz (2024) ANALYSIS OF THE AEROACOUSTIC PERFORMANCE OF TWIN PROPELLERS IN HOVER BY USING THE CIRA-CUSANO TEST RIG. In: 50th European Rotorcraft Forum 2024. 50th European Rotorcraft Forum, 2024, 2024-09-10 - 2024-09-12, Marseille, France.

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19MB

Kurzfassung

The present work illustrates numerical-experimental aeroacoustic investigations of single and twin co-rotating propeller configurations in hover flight. The activity was aimed at evaluating the effect of the inter-axis distance between the twin-propellers, the phase angle, and the sense of rotation of the secondary propeller, with respect to the main one, on the aeroacoustic properties of the examined configurations. Loads, PIV, and microphone measurements were jointly conducted by CIRA and Cusano University at CIRA. Specifically, aerodynamic and fluid dynamic measurements were performed in a laboratory environment, while acoustic measurements were conducted in a semi-anechoic chamber. The aerodynamic simulations were carried out by using solvers of different degrees of fidelity, from panel methods to URANS solvers, whereas the aeroacoustic analyses were all based on the Ffowcs Williams-Hawkings formulation. Both numerical and experimental results show that the loads acting on each propeller reduce passing from the single propeller to the twin-propeller configuration. This reduction decreases as the distance between the propellers increases. Negligible effects are produced on the loads by changing the phase angle and the sense of rotation of the secondary propeller. Conversely, the acoustics is more sensitive to these configurational changes: the noise produced by the twin propellers is higher than that of the single propeller, and the maximum is reached at the lower separation distance between the two propellers. De-phasing or changing the sense of rotation of the secondary propeller produces the highest increase in noise, with the maximum reached at the phase angle.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/206691/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:ANALYSIS OF THE AEROACOUSTIC PERFORMANCE OF TWIN PROPELLERS IN HOVER BY USING THE CIRA-CUSANO TEST RIG
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Visingardi, AntonioCentro Italiano di Richerche Aerospaziali (CIRA), ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Barbarino, MattiaCentro Italiano di Richerche Aerospaziali (CIRA), ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
De Gregorio, FabrizioCentro Italiano di Richerche AerospazialiNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Greco, LucaCNR, Rome, ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Testa, Claudioclaudio.testa (at) cnr.itNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Zaghi, StefanoCNR-INM, Rome, ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Yin, JianpingJianping.Yin (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Reboul, GabrielGabriel.Reboul (at) onera.frNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Cavalli, AndreaPolitecnico di Milano, Milan, ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Granata, DanielePolitecnico di Milano, Milan, ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Abergo, LucaPolitecnico di Milano, ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Guardone, A.Politecnico di Milano, ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Zanotti, AlexPolitecnico di Milano, ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bernardini, GiovanniRoma Tre University, Rome, ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Poggi, CaterinaRoma Tre University, Rome, ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Candeloro, PaoloUniversity Niccolò Cusano, Rome, ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Pagliaroli, TizianoUniversity Niccolò Cusano, Rome, ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Barakos, GeorgeUniversity of Glasgow, Glasgow/UKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Qiao, G.University of Glasgow, Glasgow/UKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fausel, FlorianUniversity of Stuttgart, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Keßler, ManuelUniversity of Stuttgart, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Muth, MoritzUniversity of Stuttgart, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2024
Erschienen in:50th European Rotorcraft Forum 2024
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:multi-rotors/propellers configurations, MULTI-ROTOR WAKE INTERACTION, Wake CHARACTERIZATION, PIV, acoustics results, small rotor configuration, Free wake panel method, URANS, CFD, Code to code/code to test comparison
Veranstaltungstitel:50th European Rotorcraft Forum, 2024
Veranstaltungsort:Marseille, France
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:10 September 2024
Veranstaltungsende:12 September 2024
Veranstalter :3AF
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtueller Hubschrauber und Validierung
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber, BS
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Technische Akustik
Hinterlegt von: Yin, Dr.-Ing. Jianping
Hinterlegt am:24 Okt 2024 09:54
Letzte Änderung:24 Okt 2024 09:54

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