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Initial comparison of analytical methods for noise prediction of future electric aircraft powertrains

Schulze, Philipp und Geyer, Thomas und Hurst, Jakob (2024) Initial comparison of analytical methods for noise prediction of future electric aircraft powertrains. In: 53rd International Congress and Exposition on Noise Control Engineering, Internoise 2024, Seiten 6259-6269. Internoise 2024, 2024-08-25 - 2024-08-29, Nantes, Frankreich. doi: 10.3397/IN_2024_3705. ISBN 9798331322151.

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Kurzfassung

Increasing requirements regarding greenhouse gas emissions produced in the aviation sector require new technologies for aircraft propulsion systems. A suitable technology for a more sustainable and low emission aircraft is the electrification of the powertrain. The noise emission by electric machines becomes an important contribution to the overall aircraft noise, especially since future aircraft will need high-power density electric machines that pose additional challenges regarding design and manufacturing. Electric machines with power densities of 10 kW/kg and higher are currently not available for detailed measurements. In order to obtain a first impression of the dominating noise sources of electric motors, models for predicting the noise emission are necessary. Analytical models offer a fast estimation of the noise generated by electric motors. In this paper, existing analytical noise prediction models for electric motors suitable for aircraft propulsion systems are presented. The most advanced model includes the calculation of the excitation forces acting on the stator due to the magnetic flux density, coupled with a sound radiation analysis of the outer surface of the motor. By varying basic parameters for each model under investigation, the noise radiation of a permanent magnet synchronous electric motor is assessed.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/206653/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Initial comparison of analytical methods for noise prediction of future electric aircraft powertrains
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schulze, Philippphilipp.schulze (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Geyer, Thomasthomas.geyer (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2380-1188173385735
Hurst, JakobJakob.Hurst (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:September 2024
Erschienen in:53rd International Congress and Exposition on Noise Control Engineering, Internoise 2024
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.3397/IN_2024_3705
Seitenbereich:Seiten 6259-6269
ISBN:9798331322151
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Electric Motor, Motor noise, electric noise
Veranstaltungstitel:Internoise 2024
Veranstaltungsort:Nantes, Frankreich
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:25 August 2024
Veranstaltungsende:29 August 2024
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Komponenten und Emissionen, R - Erforschung wissenschaftlicher Methoden
Standort: Cottbus
Institute & Einrichtungen:Institut für Elektrifizierte Luftfahrtantriebe > Umweltwirkungen und Sensorik
Hinterlegt von: Schulze, Philipp
Hinterlegt am:09 Dez 2024 12:15
Letzte Änderung:03 Nov 2025 11:25

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