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On the Feasibility of active Shape Control for CFRP Engine Fan Blades with low-profile Piezoelectric Actuators

Kleinwechter, Felix und Naderi, Ahmad und Mehraban, Abbas und Seidler, Marcel und Monner, Hans Peter und Terörde, Michael (2024) On the Feasibility of active Shape Control for CFRP Engine Fan Blades with low-profile Piezoelectric Actuators. In: DLRK Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress. DLRK 2024, 2024-09-30 - 2024-10-02, HAmburg, Deutschalnd. (im Druck)

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
8MB

Kurzfassung

Modern aero-engines and their blades are conceived for a specific design point. Due to the resulting fixed geometry of the blade, maximum engine efficiency can be achieved only for design point conditions. In order to improve the efficiency in off-design conditions, a move towards blades with active shape control can be beneficial. Therefore, morphing fan blades, which adapt their geometry to the prevailing conditions by using piezoelectric low-profile actuators, are researched as part of the Sustainable and Energy Efficient Aviation (SE²A) cluster of excellence. Prior to the construction of a demonstrator of a morphing fan blade, two multidisciplinary aspects regarding the feasibility of piezoelectric actuation must be analyzed. First, the feasibility of draping the actuators on the double-curved blade surface is investigated. Secondly, the question of whether the piezoelectric actuators can be supplied with sufficient electrical power in a future electric engine is addressed.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/206583/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:On the Feasibility of active Shape Control for CFRP Engine Fan Blades with low-profile Piezoelectric Actuators
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kleinwechter, Felixfelix.kleinwechter (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0003-5150-5367NICHT SPEZIFIZIERT
Naderi, Ahmadahmad.naderi (at) tu-braunschweig.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mehraban, Abbasabbas.mehraban (at) tu-braunschweig.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Seidler, Marcelm.seidler (at) ifas.tu-braunschweig.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Monner, Hans PeterHans.Monner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5897-2422NICHT SPEZIFIZIERT
Terörde, Michaelmichael.teroerde (at) tu-braunschweig.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:19 September 2024
Erschienen in:DLRK Deutscher Luft- und Raumfahrtkongress
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:im Druck
Stichwörter:CFRP Fan, Morphing, Electric Propulsion
Veranstaltungstitel:DLRK 2024
Veranstaltungsort:HAmburg, Deutschalnd
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:30 September 2024
Veranstaltungsende:2 Oktober 2024
Veranstalter :DGLR
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Triebwerkskonzepte und -integration
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Systemleichtbau > Adaptronik
Hinterlegt von: Kleinwechter, Felix
Hinterlegt am:23 Sep 2024 08:21
Letzte Änderung:18 Nov 2024 12:02

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