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Research Shake Test on an Airbus Helicopter technology demonstrator

Sinske, Julian und Böswald, Marc und Tang, Martin und Soal, Keith Ian und Knebusch, Johannes und Thiem, Carsten und Buchbach, Ralf und Altug, Muhittin und Dieterich, Oliver (2024) Research Shake Test on an Airbus Helicopter technology demonstrator. International Forum on Aeroelasticity and Structural Dynamics, IFASD 2024, 2024-06-17 - 2024-06-20, Den Haag, Niederlande.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
3MB

Offizielle URL: https://conf.ifasd2024.nl/proceedings/display_manuscript/49.htm

Kurzfassung

This paper comprises the work of the research shake test on an AIRBUS Helicopters full scale technology demonstrator. The test on the entire helicopter was performed by the vibration test team of the DLR-Institute of Aeroelasticity within three weeks in March/April 2023 at AIRBUS Helicopters Deutschland GmbH (AHD) in Donauwörth, Germany. In addition to the shake test, some specific test runs with the landing skid partially or fully on ground were also carried out as a preparation for the ground resonance tests in operation with rotor turning conducted by AIRBUS Helicopters. The test specimen is a helicopter technology demonstrator. Like a ground vibration test on a fixed wing aircraft [1], the shake test shall provide the necessary experimental data to achieve permit to fly for the helicopter demonstrator. To this end, the test results shall enable the quantification of vibration transmission from main rotor hub to various positions on the fuselage, but also the adjustment of the dynamic models of the structure. An equivalent modal substitute model was identified for the reference configuration. This modal model was established with a dedicated software and database which can be used for visualization and correlation of modal analysis results. This software can also provide scatter and nonlinear trends in modal analysis results. Next to the reference configuration, more than 20 other structural configurations have been tested, for which frequency response functions and specific modal parameters were provided in order to conduct experimental sensitivity studies. The paper will focus on the hardware and software tools as well as the data analysis procedures applied during the tests.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/206497/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Research Shake Test on an Airbus Helicopter technology demonstrator
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Sinske, Julianjulian.sinske (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6080-9982NICHT SPEZIFIZIERT
Böswald, Marcmarc.boeswald (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8260-8623NICHT SPEZIFIZIERT
Tang, MartinMartin.Tang (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Soal, Keith IanKeith.Soal (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5132-6823NICHT SPEZIFIZIERT
Knebusch, JohannesJohannes.Knebusch (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-9180-9638NICHT SPEZIFIZIERT
Thiem, CarstenCarsten.Thiem (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Buchbach, RalfRalf.Buchbach (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3417-997XNICHT SPEZIFIZIERT
Altug, MuhittinAIRBUS HelicoptersNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dieterich, OliverAIRBUS HelicoptersNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2024
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Helicopter, Shake Test, Ground Vibration Test, Ground Resonance Test, Structural Dynamics
Veranstaltungstitel:International Forum on Aeroelasticity and Structural Dynamics, IFASD 2024
Veranstaltungsort:Den Haag, Niederlande
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:17 Juni 2024
Veranstaltungsende:20 Juni 2024
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtueller Hubschrauber und Validierung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Strukturdynamik und Systemidentifikation
Hinterlegt von: Sinske, Julian
Hinterlegt am:18 Sep 2024 14:27
Letzte Änderung:18 Sep 2024 14:27

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