elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

MOREALIS - A Holistic Approach to Enhance Safety for Micro-Aircraft Operations

Kuchar, Richard und Scholz, Werner und Dörfler, Bernd und Herrmann, Peter und Jamakatel, Prakash und Karger, Jonas und Kiam, Jane Jean und Klennert, Jana und Klennert, Michael und Lindlar, Markus und May, Marc Simon und Milz, Daniel und Mumm, Niels und Nospes, David und Peter, Lars und Looye, Gertjan und Schulte, Axel und Stütz, Peter (2024) MOREALIS - A Holistic Approach to Enhance Safety for Micro-Aircraft Operations. In: 34th Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences, ICAS 2024. 34th Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences, 2024-09-09 - 2024-09-13, Florence, Italy. ISSN 2958-4647.

[img] PDF
1MB

Kurzfassung

Introduced by various European Union member states in recent years, the very lightweight, single-seat microlight aircraft category (the German "Leichte Luftsportgeräte"-class), with an empty mass of up to 120 kg gained broad popular interest. This is probably caused due to the fact that this class envisions the basic ideas of recreational flight: simplicity through strict weight limitation and low administrative effort, thus low acquisition and operational costs. Furthermore, "LL" aircraft are not required to undergo annual inspections, whereas pilots of this aircraft category are not obliged to pass annual medical examinations, but remain self-responsible for these matters. Despite massive improvement in safety features for general aviation over the last decades, serious or even fatal accidents remain one of the major concerns and require constant improvement. Taking these conditions into account, the MOREALIS project aims towards increasing safety for "LL" aircraft configurations by means ranging from improved structural concepts of the airframe, aircraft and pilot health monitoring up to fault-tolerant flight control laws and finally a dedicated automatic emergency landing procedure. This paper therefore presents an overview of the employed methods and respective partner contributions.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/206426/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:MOREALIS - A Holistic Approach to Enhance Safety for Micro-Aircraft Operations
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kuchar, RichardRichard.Kuchar (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Scholz, Wernerscholz (at) sfl-gmbh.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dörfler, Berndbernd.doerfler (at) roedel-aircraft-systems.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Herrmann, Peterherrmann (at) sfl-gmbh.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jamakatel, Prakashprakash.jamakatel (at) unibw.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Karger, Jonaskarger (at) sfl-gmbh.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kiam, Jane Jeanjane.kiam (at) unibw.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Klennert, Janaj.klennert (at) starhealthcare.infoNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Klennert, Michaelm.klennert (at) starhealthcare.infoNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lindlar, MarkusMarkus.Lindlar (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5530-9086NICHT SPEZIFIZIERT
May, Marc SimonMarc.May (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Milz, DanielDaniel.Milz (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-9704-2036169071624
Mumm, Nielsn.mumm (at) amazilia.aeroNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Nospes, Daviddavid.nospes (at) unibw.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Peter, Larsl.peter (at) amazilia.aeroNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Looye, GertjanGertjan.Looye (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schulte, Axelaxel.schulte (at) unibw.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Stütz, Peterpeter.stuetz (at) unibw.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:September 2024
Erschienen in:34th Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences, ICAS 2024
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
ISSN:2958-4647
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Ultralight aviation; Pilot state monitoring; Aircraft fault detection; Flight Control; Trajectory Planning
Veranstaltungstitel:34th Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences
Veranstaltungsort:Florence, Italy
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:9 September 2024
Veranstaltungsende:13 September 2024
Veranstalter :International Council of the Aeronautical Sciences
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Komponenten und Systeme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CS - Komponenten und Systeme
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugsysteme
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Systemdynamik und Regelungstechnik > Flugzeug-Systemdynamik
Institut für Luft- und Raumfahrtmedizin > Schlaf und Humanfaktoren
Hinterlegt von: Milz, Daniel
Hinterlegt am:07 Okt 2024 17:41
Letzte Änderung:07 Okt 2024 17:41

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.