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Mixed Flight Control Layout for Ultralight General Aviation Aircraft

May, Marc Simon und Milz, Daniel und Scholz, Werner und Herrmann, Peter und Karger, Jonas und Peter, Lars und Mumm, Niels und Kuchar, Richard (2024) Mixed Flight Control Layout for Ultralight General Aviation Aircraft. In: 34th Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences, ICAS 2024. 34th Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences, 2024-09-09 - 2024-09-13, Florence, Italy. ISSN 2958-4647.

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Kurzfassung

Ultralight aircraft in the 120 kg class (UL-LL in Germany) are characterized by simplicity through strict weight limitation and low administrative effort. Two key factors are appealing but likewise impose safety concerns: UL-LL aircraft neither require an airworthiness certificate nor undergo annual inspections, and pilots are not obliged to pass pilot medical examinations. With the aim to address the accompanying safety issues, a holistic approach is pursued within the MOREALIS project, including pilot and aircraft health monitoring, decision making and automatic emergency landing. On the aircraft side, a backup electric flight control system augments mechanical pilot flight controls in case of aircraft degradation or pilot incapacitation. This means that both decoupled flight control systems access separate control surfaces, and control authority has to be shared between the two systems. This paper presents the design of the mixed flight control layout and analyses the remaining flight and handling qualities for each control system with regard to critical flight maneuvers and failure cases. The results show that especially the pitch authority is critical, and pilot handling qualities for both longitudinal and lateral motion are not satisfactory. These issues can be addressed either with a redesign of control surfaces, or a pilot augmentation approach, where the automated surfaces copy pilot surface commands. Despite the decreased performance, the electric flight controls allow to safely land the aircraft in case of pilot medical emergencies, thereby fulfilling the main requirement.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/206423/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Mixed Flight Control Layout for Ultralight General Aviation Aircraft
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
May, Marc SimonMarc.May (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Milz, DanielDaniel.Milz (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-9704-2036169071597
Scholz, Wernerscholz (at) sfl-gmbh.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Herrmann, Peterherrmann (at) sfl-gmbh.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Karger, Jonaskarger (at) sfl-gmbh.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Peter, Larsl.peter (at) amazilia.aeroNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mumm, Nielsn.mumm (at) amazilia.aeroNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kuchar, RichardRichard.Kuchar (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:September 2024
Erschienen in:34th Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences, ICAS 2024
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
ISSN:2958-4647
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Flight Control, Control Authority, General Aviation, Ultralight, Fault-Tolerant Control
Veranstaltungstitel:34th Congress of the International Council of the Aeronautical Sciences
Veranstaltungsort:Florence, Italy
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:9 September 2024
Veranstaltungsende:13 September 2024
Veranstalter :International Council of the Aeronautical Sciences
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Komponenten und Systeme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CS - Komponenten und Systeme
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugsysteme
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Systemdynamik und Regelungstechnik > Flugzeug-Systemdynamik
Hinterlegt von: Milz, Daniel
Hinterlegt am:07 Okt 2024 17:41
Letzte Änderung:07 Okt 2024 17:41

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