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Flyover auralization of a blended wing body aircraft considering atmospheric turbulence effects

Pieren, Reto und Lincke, Dorothea und Heusser, Axel und LeGriffon, Ingrid und Bertsch, Lothar und Centracchio, Francesco und Weintraub, Daniel und Lavandier, Catharine und Schaeffer, Beat (2024) Flyover auralization of a blended wing body aircraft considering atmospheric turbulence effects. In: Internoise Conference 2024. Internoise Conference 2024, 2024-08-25 - 2024-08-29, Nantes, Frankreich.

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Offizielle URL: https://internoise2024.org/

Kurzfassung

In the ARTEM project a novel blended wing body (BWB) long-range aircraft was designed and optimized for low-noise operation. Virtual flyovers of different BWB vehicle variants were synthesized and auralized in the AuraLab using a loudspeaker array. Prior to auralizing the novel aircraft, the applied methods were hierarchically validated by comparison with field recordings of existing jet aircraft, assessing acoustical indices, time-frequency features, perceived plausibility, and induced noise annoyance. To achieve convincing syntheses, the focus was on developing new auralization models for a realistic representation of atmospheric turbulence effects. The syntheses of the BWB obtained with the successfully validated methods were then used in psychoacoustic laboratory experiments for perception-based evaluation regarding (minimized) noise annoyance. The evaluation revealed that, while the BWB may initially be perceived as somewhat more unfamiliar, it is substantially less annoying than current tube-and-wing long-range aircraft of similar range and mission for take-offs as well as for landings.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/206243/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Flyover auralization of a blended wing body aircraft considering atmospheric turbulence effects
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Pieren, Retoreto.pieren (at) empa.chNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lincke, Dorotheadorothea.linke (at) empa.chhttps://orcid.org/0000-0002-3805-1781NICHT SPEZIFIZIERT
Heusser, Axelaxel.heusser (at) empa.chNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
LeGriffon, Ingridingrid.legriffon (at) onera.frNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bertsch, LotharLothar.Bertsch (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2780-2858NICHT SPEZIFIZIERT
Centracchio, Francescofrancesco.centracchio (at) uniroma3.itNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Weintraub, Danielweintraub (at) ist.rwth-aachen.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lavandier, Catharinecatherine.lavandier (at) cyu.frNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schaeffer, Beatbeat.schaeffer (at) empa.chNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:29 August 2024
Erschienen in:Internoise Conference 2024
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:aircraft noise, noise prediction, auralization, listening test, annoyance, ARTEM, PANAM
Veranstaltungstitel:Internoise Conference 2024
Veranstaltungsort:Nantes, Frankreich
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:25 August 2024
Veranstaltungsende:29 August 2024
Veranstalter :i-ince / sfa
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HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber, GO
Hinterlegt von: Koch, Bianca
Hinterlegt am:08 Nov 2024 14:13
Letzte Änderung:08 Nov 2024 14:13

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