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Review and Evaluation of Solid Oxide Fuel Cell-Gas Turbine Hybrid System Design Choices for Aviation

Eichhorn, Luca und Jeske, Jan-Christoph und Kazula, Stefan und Dimos, Dimitrios und de Graaf, Stefanie und Ewald, Daniel und Weber, André und Mantelli, Luca und Ferrari, Mario Luigi (2024) Review and Evaluation of Solid Oxide Fuel Cell-Gas Turbine Hybrid System Design Choices for Aviation. EFCF 2024: 16th European SOFC & SOE Forum, 2024-07-02 - 2024-07-05, Lucerne, Switzerland. (eingereichter Beitrag)

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Kurzfassung

Solid oxide fuel cells (SOFCs) have been identified as a potential technology for application in aviation due to their good performance characteristics compared to other fuel cell types and fuel flexibility. Due to the high operating temperature of SOFCs, there is potential to utilise them to improve the thermodynamic Brayton Cycle of a gas turbine (GT). Combined heat and power (CHP) cycles have already been proposed in the late 1990s and early 2000s. In contrast to stationary applications, the integration of SOFC-GT-hybrid propulsion systems in aviation causes additional challenges due to aircraft specific requirements, such as weight, packaging and dynamic operation. Within this study the focus is on a SOFC-GT-hybrid system as the primary propulsion system for an aircraft. In this paper, conceptual design choices for SOFC-GT-hybrid systems are evaluated through a utility analysis and critical components as well as challenges for the coupling of SOFC and GT are identified. A detailed overview including an evaluation of potential options for the different aspects regarding the coupling of an SOFC with a GT is given. As a result of the utility analysis, superior design options are identified, that could be considered when designing an aircraft propulsion system. Some of these preferred options are the singular SOFC unit and a multi shaft arrangement. These results can serve as a tool box for the further development process. Even though, a more detailed, holistic systemic evaluation will have to be carried out in order to account for synergetic and detrimental effects as well as dependencies.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/206181/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Poster)
Titel:Review and Evaluation of Solid Oxide Fuel Cell-Gas Turbine Hybrid System Design Choices for Aviation
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Eichhorn, Lucaluca.eichhorn (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jeske, Jan-Christophjan-christoph.jeske (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kazula, Stefanstefan.kazula (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-9050-1292NICHT SPEZIFIZIERT
Dimos, Dimitriosdimitrios.dimos (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
de Graaf, Stefaniestefanie.degraaf (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7236-651XNICHT SPEZIFIZIERT
Ewald, DanielInstitute for Applied Materials – Electrochemical Technologies (IAM-ET)NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Weber, AndréInstitute for Applied Materials – Electrochemical Technologies (IAM-ET) Karlsruhe Institute of Technology (KIT), 76131 Karlsruhe, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mantelli, LucaUniversity of GenoaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ferrari, Mario LuigiUniversity of GenoaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2024
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:eingereichter Beitrag
Stichwörter:Solid Oxid, Fuel Cell, electrified aircraft, electric propulsion
Veranstaltungstitel:EFCF 2024: 16th European SOFC & SOE Forum
Veranstaltungsort:Lucerne, Switzerland
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:2 Juli 2024
Veranstaltungsende:5 Juli 2024
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Komponenten und Emissionen
Standort: Cottbus
Institute & Einrichtungen:Institut für Elektrifizierte Luftfahrtantriebe > Komponententechnologien
Hinterlegt von: Mewes, Carolin
Hinterlegt am:02 Sep 2024 13:08
Letzte Änderung:12 Dez 2024 09:44

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