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Identification of the Flutter Boundary During Flight Testing Using Operational Modal Analysis

Soal, Keith Ian und Volkmar, Robin und Thiem, Carsten und Schwochow, Jan und Govers, Yves und Böswald, Marc (2024) Identification of the Flutter Boundary During Flight Testing Using Operational Modal Analysis. In: 10th International Operational Modal Analysis Conference, IOMAC 2024, 1, Seiten 516-524. Springer. 10th International Operational Modal Analysis Conference (IOMAC 2024), 2024-05-22 - 2024-05-24, Neapel, Italien. doi: 10.1007/978-3-031-61421-7_50. ISBN 978-303161420-0. ISSN 2366-2557.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
186MB

Offizielle URL: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-031-61421-7

Kurzfassung

Flutter is a complex phenomenon resulting from the coupling between aerodynamics and structural dynamics. The consequences of this dynamic instability are usually catastrophic failure of the aircraft. With increased efforts in numerical simulation and improved accuracy of simulation models, future aircraft concepts might be designed to operate even closer to the stability boundary. Furthermore, active control technology like flutter suppression might be required for safe operation.To demonstrate the identification of the flutter boundary during flight tests,an unmanned flutter demonstrator was designed and built in the EU FLIPASED project. The wings were designed to flutter with a bending torsion coupling. An online monitoring system was developed to identify and track the flutter critical modes using Operational Modal Analysis (OMA) in real-time.The OMA system was able to robustly identify and track the flutter critical modes. The aeroelastic damping of the symmetric wing torsion mode was tracked from 3.3% to 0.4% indicating that the aircraft was on the edge of the stable flight envelope. The outlook of this flutter monitoring system is envisioned to provide further safety in flutter flight testing.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/205960/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Identification of the Flutter Boundary During Flight Testing Using Operational Modal Analysis
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Soal, Keith IanKeith.Soal (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5132-6823NICHT SPEZIFIZIERT
Volkmar, RobinRobin.Volkmar (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5920-0686NICHT SPEZIFIZIERT
Thiem, CarstenCarsten.Thiem (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schwochow, JanJan.Schwochow (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Govers, YvesYves.Govers (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2236-596X166294504
Böswald, MarcMarc.Boeswald (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8260-8623NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Mai 2024
Erschienen in:10th International Operational Modal Analysis Conference, IOMAC 2024
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Nein
Band:1
DOI:10.1007/978-3-031-61421-7_50
Seitenbereich:Seiten 516-524
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Rainieri, CarloConstruction Technologies Institute (ITC) National Research Council of Italy (CNR)NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gentile, CarmeloDABC Politecnico di MilanoNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Aenlle López, ManuelDCIF University of OviedoNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer
Name der Reihe:Lecture Notes in Civil Engineering
ISSN:2366-2557
ISBN:978-303161420-0
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Flutter Flight Testing, Operational Modal Analysis, Stochastic Subspace Identification, Unmanned Aerial Vehicles
Veranstaltungstitel:10th International Operational Modal Analysis Conference (IOMAC 2024)
Veranstaltungsort:Neapel, Italien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:22 Mai 2024
Veranstaltungsende:24 Mai 2024
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Strukturdynamik und Systemidentifikation
Hinterlegt von: Soal, Dr Keith Ian
Hinterlegt am:27 Aug 2024 16:41
Letzte Änderung:09 Sep 2024 13:03

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