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Fuel Thermal Management and Injector Part Design for LPBF Manufacturing

Becker, Ralf und Kasperovich, Galina und Tiessen, Peter und Haubrich, Jan und Behrendt, Thomas und Janus, Bertram (2024) Fuel Thermal Management and Injector Part Design for LPBF Manufacturing. In: ASME Turbo Expo 2024: Turbomachinery Technical Conference and Exposition, GT 2024. Turbo Expo 2024 Turbomachinery Technical Conference & Exposition, 2024-06-24 - 2024-06-28, London, England, United Kingdom. doi: 10.1115/GT2024-128600.

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6MB

Kurzfassung

Additive Manufacturing (AM) methods such as Laser Powder Bed Fusion (LPBF) are particularly attractive methods for manufacturing aero-engine burners as they allow for a complexdesign with well-tailored features at reasonable production costs. Unfavorable is still the lower precision in terms of geometrical accuracy and surface roughness compared to classical machining, especially if surfaces are oriented in unfavorable orientation to the working platform. With regard to coke formation and the possibility of fuel line blockage due to too small cross-sectional areas these drawbacks raise the question how fuel lines may bemanufactured by AM methods and how AM affects the propensity of coke formation. In this experimental study the geometrical accuracy of LPBF manufactured parts built in small inclination angles to the working bed with "standard parameters" and a well-adapted parameters is examined. For further improvement two shape adjustment strategies - oval and droplet-like - are proposed and validated. Regarding the risk of coke formation deposition rates on LBPF manufactured parts as-built and post-processed with chemical etching are evaluated. It is shown that an optimized set of machining parameters increases the geometrical precision substantially and the adjustument of the shape helps to meet the desired cross-sectional areas. Due to the increased roughness of LPBF manufactured parts the evaluated coke deposition rates exceed the rates measured on classical machined parts by an order of magnitude. As presented chemical etching the parts is an effective measure against coke deposition since the deposition rates descend to less than the half

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/205924/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Fuel Thermal Management and Injector Part Design for LPBF Manufacturing
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Becker, RalfRalf.Becker (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kasperovich, GalinaGalina.Kasperovich (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Tiessen, Peterpeter.tiessen (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Haubrich, JanJan.Haubrich (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-5748-2755NICHT SPEZIFIZIERT
Behrendt, ThomasThomas.Behrendt (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-4154-3277NICHT SPEZIFIZIERT
Janus, BertramBertram.Janus (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:24 Juni 2024
Erschienen in:ASME Turbo Expo 2024: Turbomachinery Technical Conference and Exposition, GT 2024
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1115/GT2024-128600
Status:veröffentlicht
Stichwörter:coke deposits, additive manufacturing, thermal management, gas turbine burner
Veranstaltungstitel:Turbo Expo 2024 Turbomachinery Technical Conference & Exposition
Veranstaltungsort:London, England, United Kingdom
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:24 Juni 2024
Veranstaltungsende:28 Juni 2024
Veranstalter :ASME - American Society of Mechanical Engineers
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Werkstoffe und Herstellverfahren
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Brennkammer
Institut für Werkstoff-Forschung > Metallische und hybride Werkstoffe
Hinterlegt von: Becker, Ralf
Hinterlegt am:29 Aug 2024 12:56
Letzte Änderung:16 Sep 2024 10:11

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