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Towards the Determination of the Dynamic Transition Corridor for Tandem Tilt-Wing Aircraft

May, Marc Simon und Milz, Daniel und Looye, Gertjan (2024) Towards the Determination of the Dynamic Transition Corridor for Tandem Tilt-Wing Aircraft. In: AIAA AVIATION FORUM AND ASCEND 2024. AIAA AVIATION FORUM AND ASCEND 2024, 2024-07-29 - 2024-08-02, Las Vegas, NV. doi: 10.2514/6.2024-4417.

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3MB

Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/10.2514/6.2024-4417

Kurzfassung

Despite being the critical flight phase for tilt-wings, the transition maneuver is still not well understood in terms of aerodynamics and flight dynamics. Flight and handling qualities in this regime are primarily defined by the size and shape of the transition corridor, which describes physical limitations and other boundaries. To ensure safe, highly-automated transition maneuvers, these boundaries have to be provided for and maintained by both flight control and trajectory planning. Typically, the corridor is obtained based on static equilibrium trim analysis, which results in a conservative estimate that neglects the dynamic maneuverability of the aircraft. Based on the combination of optimal control and reachability theory, this paper presents an approach to determine the dynamic transition corridor. In a first attempt, the approach is applied successfully for the determination of the forward reachable set for forward level transition flight. In addition, a comparison of the results shows that a valuable first guess of the transition boundaries can be obtained with low level models and methods, i.e. a trim analysis with constant horizontal accelerations of a single tilt-wing. Furthermore, the results confirm flight dynamic characteristics of tilt-wing aircraft observed in previous work.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/205904/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Towards the Determination of the Dynamic Transition Corridor for Tandem Tilt-Wing Aircraft
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
May, Marc SimonMarc.May (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Milz, DanielDaniel.Milz (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-9704-2036166179070
Looye, GertjanGertjan.Looye (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juli 2024
Erschienen in:AIAA AVIATION FORUM AND ASCEND 2024
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2024-4417
Status:veröffentlicht
Stichwörter:eVTOL; Tilt-Wing; Flight Dynamics; Transition; Transition Corridor
Veranstaltungstitel:AIAA AVIATION FORUM AND ASCEND 2024
Veranstaltungsort:Las Vegas, NV
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:29 Juli 2024
Veranstaltungsende:2 August 2024
Veranstalter :AIAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Komponenten und Systeme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CS - Komponenten und Systeme
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugsysteme
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Systemdynamik und Regelungstechnik > Flugzeug-Systemdynamik
Hinterlegt von: Milz, Daniel
Hinterlegt am:26 Aug 2024 09:02
Letzte Änderung:26 Aug 2024 09:02

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