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Experimental Investigation of Shock Control Bumbs on the Transonic Dip of the OAT15A Airfoil

Altkuckatz, Anna und Braune, Marc und Dillinger, Johannes und Müller, Martin Michael und Büte, Thomas und Hanke, Charlotte und Ernst, Holger und Böhlken, Heiko und Schmidt, Thomas und Hartl, Patrick und Mai, Holger (2024) Experimental Investigation of Shock Control Bumbs on the Transonic Dip of the OAT15A Airfoil. International Forum on Aeroelasticity and Structural Dynamics, IFASD 2024, 2024-06-17 - 2024-06-21, Den Haag, Niederlande.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
2MB

Kurzfassung

Research on Shock Control Bumps (SCBs) for aeroelastic stability at transonic velocities is growing in importance. A wind tunnel flutter test was conducted at the Transonic Wind Tunnel Göttingen (TWG) using an OAT15A airfoil with a one-meter wingspan and 0.3 m chord. Aeroelastic behavior was tested at Mach numbers from 0.5 to 0.83 and pressures of 30 to 100 kPa. The first test evaluated the "clean profile" and three bump configurations at 50% chord, varying in height. Results showed a reduced transonic dip, and a change in flutter behavior from heave-dominated to pitch-dominated oscillations. A second test aims to resolve the three dimensional pressure distribution using unsteady pressure-sensitive paint (iPSP) for detailed aerodynamic assessment, including shock dynamics. The paper will elaborate on the test setups and observed aerodynamic and aeroelastic effects on the OAT15A airfoil, discussing the relationship between SCB aerodynamics and resulting aeroelastic behavior.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/205801/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Experimental Investigation of Shock Control Bumbs on the Transonic Dip of the OAT15A Airfoil
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Altkuckatz, AnnaAnna.Altkuckatz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Braune, MarcMarc.Braune (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dillinger, JohannesJohannes.Dillinger (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-7522-7555NICHT SPEZIFIZIERT
Müller, Martin MichaelM-MMueller (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Büte, ThomasThomas.Buete (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hanke, CharlotteCharlotte.Hanke (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ernst, HolgerHolger.Ernst (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Böhlken, HeikoHeiko.Böhlken (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schmidt, ThomasT.Schmidt (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hartl, Patrickpatrick.hartl (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0003-9071-4479NICHT SPEZIFIZIERT
Mai, HolgerHolger.Mai (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2024
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Transonic Dip, Shock Control Bumps (SCBs), Flatter, LCO
Veranstaltungstitel:International Forum on Aeroelasticity and Structural Dynamics, IFASD 2024
Veranstaltungsort:Den Haag, Niederlande
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:17 Juni 2024
Veranstaltungsende:21 Juni 2024
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugzeugtechnologien und Integration
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik > Aeroelastische Experimente
Institut für Aeroelastik > Lastanalyse und Entwurf
Hinterlegt von: Altkuckatz, Anna
Hinterlegt am:13 Aug 2024 10:07
Letzte Änderung:13 Aug 2024 10:07

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