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VV Methods Safety Assurance Position Paper

Galbas, Roland und Nolte, Marcus und Eberle, Ulrich und Hungar, Hardi und Mosebach, Henning Hajo und Salem, Nayel Fabian und Schittenhelm, Helmut und Reich, Jan und Kirschbaum, Thomas und Westhofen, Lukas (2024) VV Methods Safety Assurance Position Paper. Projektbericht. doi: 10.5281/zenodo.11669422.

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Kurzfassung

Developing an Automated Driving System (ADS) is a complex task involving many stakeholders from different domains. Taking up this challenge, the VV Methods project (VVM) (https://www.vvm-projekt.de/en/) has developed a general methodology that is proposed as a new common basis to develop and ensure the safety of future Automated Driving Systems (ADS). The methodology enables the analysis, monitoring and control of the risk resulting from operating the ADS in its desired Operational Domain for driver, passengers and other traffic participants during the development to ensure that the result maintains an acceptable level of risk. The methodological framework proposed by VVM also integrates key aspects needed to provide evidence of this in a safety case. The framework is explicitly designed for industrial application. It builds on the PEGASUS method (https://www.pegasusprojekt.de/en/) for scenario-based testing and addresses the particular challenges of operating an ADS in and coping with the complexity of urban traffic. It combines argumentation concepts (pink) establishing the coverage of the operational design domain (ODD) and the operational domain (OD) by scenarios with an assurance framework defining the processes and means to develop the ADS for that ODD within the OD. While the argumentation concepts are not fully formalized, the assurance framework is based on formal formats and toolbased procedures, in particular for verification and validation tasks, that can be directly integrated into industrial practice. This work was supported within the PEGASUS Family project “VVMethods” by the German Federal Ministry for Economic Affairs and Climate Action. VVM is a successor to the original PEGASUS project “Projekt zur Etablierung von generell akzeptierten Gütekriterien, Werkzeugen und Methoden sowie Szenarien und Situationen zur Freigabe hochautomatisierter Fahrfunktionen”.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/205761/
Dokumentart:Berichtsreihe (Projektbericht)
Titel:VV Methods Safety Assurance Position Paper
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Galbas, RolandRobert Bosch GmbHNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Nolte, MarcusTU BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Eberle, Ulrichulrich.eberle (at) stellantis.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hungar, HardiHardi.Hungar (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-6777-0614NICHT SPEZIFIZIERT
Mosebach, Henning HajoHenning.Mosebach (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Salem, Nayel FabianTU BraunschweigNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schittenhelm, HelmutMercedes-Benz AGNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Reich, JanFraunhofer IESENICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kirschbaum, ThomasRobert Bosch GmbHNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Westhofen, Lukaslukas.westhofen (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-1065-4182NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:15 Juni 2024
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Ja
DOI:10.5281/zenodo.11669422
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Automated Driving, Safety, Verification, Validation, Scenario-Based Testing
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Straßenverkehr
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V ST Straßenverkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - V&V4NGC - Methoden, Prozesse und Werkzeugketten für die Validierung & Verifikation von NGC
Standort: Braunschweig , Oldenburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik
Institut für Systems Engineering für zukünftige Mobilität
Hinterlegt von: Westhofen, M.Sc. Lukas
Hinterlegt am:13 Aug 2024 13:06
Letzte Änderung:13 Aug 2024 13:06

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