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Unsteady flow, turbulence and acoustic measurements on the counterrotating DLR turbo fan stage CIRSPMULTI, with and witout inlet distuortions

Meyer, Robert und Tapken, Ulf und Klähn, Lukas und Behn, Maximilian und Lengyel-Kampmann, Timea (2024) Unsteady flow, turbulence and acoustic measurements on the counterrotating DLR turbo fan stage CIRSPMULTI, with and witout inlet distuortions. In: 69th ASME Turbo Expo 2024: Turbomachinery Technical Conference and Exposition, GT 2024, GT2024 (124839). ASME Turbo Expo 2024. ASME Turbo Expo 2024, 2024-06-24 - 2024-06-28, London, UK. doi: 10.1115/GT2024-124839. ISBN 978-079188807-0.

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Offizielle URL: https://asme-turboexpo.secure-platform.com/a/solicitations/223/sessiongallery/15256/application/124839

Kurzfassung

Extensive aerodynamic and acoustic measurements were carried out on a counter-rotating turbofan (CRISP) stage under the influence of inlet distortions that are representative of the boundary layer ingestion of an engine embedded in the aircraft fuselage. The unsteady flow field was measured and analyzed using hot-wire anemometry upstream, between and downstream of the rotors, both with and without inlet distortions. Acoustic measurements were carried out using extensive microphone arrays on the intake and exhaust sides of the fan. This article presents exemplary measurement results, which show the significant effect of inlet distortions on turbulence and fan sound excitation.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/205605/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Unsteady flow, turbulence and acoustic measurements on the counterrotating DLR turbo fan stage CIRSPMULTI, with and witout inlet distuortions
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Meyer, RobertRobert.Meyer (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0005-5241-1818165329955
Tapken, UlfUlf.Tapken (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0870-1253165329957
Klähn, LukasLukas.Klaehn (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1425-4453165329958
Behn, MaximilianMaximilian.Behn (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-8478-8269NICHT SPEZIFIZIERT
Lengyel-Kampmann, Timeatimea.lengyel (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0002-3320-7019NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:24 Juni 2024
Erschienen in:69th ASME Turbo Expo 2024: Turbomachinery Technical Conference and Exposition, GT 2024
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:GT2024
DOI:10.1115/GT2024-124839
Verlag:ASME Turbo Expo 2024
Name der Reihe:GT2024-124839;
ISBN:978-079188807-0
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Engine acoustics; inlet distortion; boundary layer ingestion, broadband noise, turbulence measurement, unsteady flow, fan noise, tonal noise
Veranstaltungstitel:ASME Turbo Expo 2024
Veranstaltungsort:London, UK
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:24 Juni 2024
Veranstaltungsende:28 Juni 2024
Veranstalter :ASME Turbo EXPO 2024
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Umweltschonender Antrieb
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L CP - Umweltschonender Antrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Triebwerkskonzepte und -integration
Standort: Berlin-Charlottenburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Triebwerksakustik
Hinterlegt von: Meyer, Dr.-Ing. Robert
Hinterlegt am:12 Aug 2024 10:51
Letzte Änderung:14 Nov 2024 13:53

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