elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

An efficient computational method for the determination of thermal loads on a hypersonic glide vehicle along its flight path

Schnepf, Christian und Schülein, Erich und Gruhn, Patrick (2024) An efficient computational method for the determination of thermal loads on a hypersonic glide vehicle along its flight path. In: AVT Panel Business Meeting 2024. NATO STO Research Symposium AVT-SET-SCI-396 on Technological Challenges due to Hypersonic Flight and the related Weapons Threat, 2024-10-14 - 2024-10-17, Koblenz, Deutschland.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

This study presents an efficient method for determining the thermal loads of a hypersonic vehicle along its flight path. The method is based on the loose coupling of a RANS flow solver with a simplified 3D heat conduction tool (SHCT). The coupling does not take place between each physical time step of the SHCT, but only after a much larger time interval the data is exchanged between the flow solver and the SHCT. The method is applied to a typical trajectory of a hypersonic glide vehicle. It takes about 70 hours on 2560 processors to determine the transient heat loads of the entire flight path (flight time = 550s). It is shown that by taking 3D heat conduction into account, the surface temperatures in the nose area are significantly lower than in a comparative case in which heat conduction only takes place in wall normal direction. In addition, by using an anisotropic material with greater lateral heat conduction, the temperature can be further reduced.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/205565/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:An efficient computational method for the determination of thermal loads on a hypersonic glide vehicle along its flight path
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schnepf, ChristianChristian.Schnepf (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schülein, Ericherich.schuelein (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1125-8504NICHT SPEZIFIZIERT
Gruhn, PatrickPatrick.Gruhn (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Oktober 2024
Erschienen in:AVT Panel Business Meeting 2024
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTNATO STONICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Coupled simulation, CFD, heat conduction model, waverider, hypersonic threat, heat load, hypersonic
Veranstaltungstitel:NATO STO Research Symposium AVT-SET-SCI-396 on Technological Challenges due to Hypersonic Flight and the related Weapons Threat
Veranstaltungsort:Koblenz, Deutschland
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:14 Oktober 2024
Veranstaltungsende:17 Oktober 2024
Veranstalter :NATO STO
HGF - Forschungsbereich:keine Zuordnung
HGF - Programm:keine Zuordnung
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L DT - Verteidigungstechnologie
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L -  Wirkung
Standort: Göttingen , Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen, GO
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Über- und Hyperschalltechnologien, KP
Hinterlegt von: Schnepf, Christian
Hinterlegt am:06 Nov 2024 16:37
Letzte Änderung:06 Nov 2024 16:37

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.