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Additional Wind Tunnel data for the transonic LK6E2 Missile Airframe

Schnepf, Christian und Henne, Ulrich und Weiss, Sebastian und Schülein, Erich (2024) Additional Wind Tunnel data for the transonic LK6E2 Missile Airframe. In: AIAA Aviation 2024 Forum (4238), Seiten 1-25. ARC. AIAA Aviation Forum 2024, 2024-07-29 - 2024-08-02, Las Vegas, USA. doi: 10.2514/6.2024-4238. ISBN 978-1-62410-716-0.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: https://arc.aiaa.org/doi/10.2514/6.2024-4238

Kurzfassung

This article is a discussion of the results of various measurement methods used in wind tunnel experiments on the generic transonic missile DLR-LK6E2. In addition to aerodynamic coefficients, the surface pressure distribution with pressure sensitive paint (PSP), the wall shear stress lines with the oil film interferometry (OFI) and the velocity field in cross sections with particle image velocimetry (PIV) were determined. The optical measurement techniques have been carried out for a wide range of total incidences for a transonic Mach number of 0.85 and a fixed roll angle of 45deg. The analysis of the data shows that at higher total incidences between of 15deg and 17.5deg the vortex system on the wings changes significantly. This change does not occur simultaneously on all wings, but with an offset with respect to the total incidence. The above conclusion is based on the evaluation of the PSP data and the OFI data. The two measurement methods complement each other in a very useful way. Due to strong reflections of the Laser light sheet on the curved fuselage, it was not possible to visualize the vortices in the area of the wing surface with PIV. Nonetheless, PIV provided useful data, e.g. on the behaviour of the leeward vortices originating at the nose.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/205564/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Additional Wind Tunnel data for the transonic LK6E2 Missile Airframe
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schnepf, ChristianChristian.Schnepf (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Henne, UlrichUlrich.Henne (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Weiss, SebastianSebastian.Weiss (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schülein, Ericherich.schuelein (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-1125-8504NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:27 Juli 2024
Erschienen in:AIAA Aviation 2024 Forum
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2024-4238
Seitenbereich:Seiten 1-25
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTAIAANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:ARC
ISBN:978-1-62410-716-0
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Wind tunnel, experiment, missile, Oil film interferometry, Pressure sensitive paint, particle image velocimetry, leading edge votex, high angle of attack, transonic
Veranstaltungstitel:AIAA Aviation Forum 2024
Veranstaltungsort:Las Vegas, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:29 Juli 2024
Veranstaltungsende:2 August 2024
Veranstalter :AIAA
HGF - Forschungsbereich:keine Zuordnung
HGF - Programm:keine Zuordnung
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L DT - Verteidigungstechnologie
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L -  Wirkung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen, GO
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren, GO
Hinterlegt von: Schnepf, Christian
Hinterlegt am:22 Aug 2024 15:22
Letzte Änderung:22 Aug 2024 15:24

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