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Experimental Study of the Boundary-Layer Evolution over a Wind-Turbine Airfoil Using Temperature-Sensitive Paint

Costantini, Marco und Henne, Ulrich und Klein, Christian und Bruse, Martin (2024) Experimental Study of the Boundary-Layer Evolution over a Wind-Turbine Airfoil Using Temperature-Sensitive Paint. In: Annual Motar Meeting 2024. Annual MOTAR Meeting 2024 – Measurement and Observation Techniques for Aerospace Research, 2024-06-04 - 2024-06-06, Göttingen, Deutschland.

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Kurzfassung

Knowledge on the boundary-layer transition location at large chord Reynolds numbers is essential to evaluate the performance of airfoils designed for modern wind-turbine rotor blades. In the present work, a temperature-sensitive paint was used to systematically study boundary-layer transition on both sides of a DU 91-W2-250 airfoil. The experiments were performed in the High-Pressure Wind Tunnel Göttingen at chord Reynolds numbers up to 12 million and angles-of-attack from -14° to 20°. The coefficients of airfoil lift, drag, and pitching moment were also obtained after integration of the pressure distributions measured on the surface and in the wake of the wind-tunnel model. The global information obtained via temperature-sensitive paint not only enabled the analysis of the change in the transition location with varying angle-of-attack and chord Reynolds number, but also provided an explanation for the evolution of the aerodynamic coefficients measured at stall and post-stall conditions.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/205516/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Experimental Study of the Boundary-Layer Evolution over a Wind-Turbine Airfoil Using Temperature-Sensitive Paint
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Costantini, Marcomarco.costantini (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0642-0199172136183
Henne, Ulrichulrich.henne (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Klein, Christianchristian.klein (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7592-6922172136185
Bruse, MartinMartin.Bruse (at) dnw.aeroNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:4 Juni 2024
Erschienen in:Annual Motar Meeting 2024
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTMOTARNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Wind Turbine; Temperature-Sensitive Paint; Boundary-Layer Transition; Separation; Aerodynamic Performance
Veranstaltungstitel:Annual MOTAR Meeting 2024 – Measurement and Observation Techniques for Aerospace Research
Veranstaltungsort:Göttingen, Deutschland
Veranstaltungsart:Workshop
Veranstaltungsbeginn:4 Juni 2024
Veranstaltungsende:6 Juni 2024
Veranstalter :DLR Göttingen
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L EV - Effizientes Luftfahrzeug
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Flugzeug und Validierung
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren, GO
Deutsch-Niederländische Windkanäle > Business Unit Göttingen und Köln (GUK)
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:20 Nov 2024 16:34
Letzte Änderung:20 Nov 2024 16:34

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